Господе Исусе Христе Сине Божији помилуј ме грешног/грешну.
О Исусовој молитви и прелести
Напомена: овај текст није против бављења Исусовом молитвом, већ
упозорење на опасности од којих верници треба да се чувају приликом изговарања
ове молитве
Молитва мирјана (из Енциклопедије православног духовног живота)
Неки, који себе сматрају за обдарене духовним
расуђивањем, и које многи поштују као такве, боје се ове молитве као какве
заразе, наводећи као разлог за то „прелест“, која је тобоже неминовна сапутница бављења молитвом Исусовом. Они
сами држе се подаље од ове молитве и друге уче да је се клоне. Творац таквог
учења је, по моме мишљењу ђаво, који мрзи Име Господа Исуса Христа, јер оно
уништава његову силу: он дрхти пред тим свемоћним Именом, зато га је и
оклеветао пред многим хришћанима, како би они одбацили то пламено оружје,
непријатељу страшно, а нама спасоносно.
Други, бавећи се
Исусовом молитвом, хоће одмах да осете њено духовно дејство, хоће да се
наслађују њоме, не схватајући да наслади, коју даје једино Бог, треба да
претходи истинско покајање. Треба много и горко да се плаче, пре но што
се у души појави дејство благодат које,
понављам, даје једино Бог, у време које је само Њему познато. Претходно треба доказати своју верност
Богу, постојаношћу и трпљењем у молитвеном подвигу, увиђањем и одсецањем свих
страсти у њиховим најситнијим дејствима и изданцима.
Поуздан облик
бављења молитвом Исусовом састоји се у њеном тихом произношењу устима или умом,
обавезно са пажњом и уз осећај покајања.
Ђаво не трпи миомирис покајања; од душе која из себе испушта тај миомирис он
бежи што даље са својим прелестима. Исусова молитва која се обавља на тај начин
најбоље је оружје против свих страсти и најбоље занимање ума за време бављења
рукодељем, на путу и у другим случајевима када човек не може да се бави читањем
и псалмопојањем. Такво обављање молитве
Исусове прикладно је за сваког хришћанина, како за онога ко живи у манастиру, тако и за онога ко живи у свету. Стремљење ка
откривању духовног дејства срца, припада понајвише и готово једино монасима,
и то онима који су добро упознали борбу
са страстима, уз погодности које пружа место и друге околности.
Шта је то прелест?
Прелест је повреда људске природе лажју.
Прелест је стање свих људи, без изузетка, настало због пада наших праотаца. Сви смо ми - у прелести. Сазнање о томе
је најбоља заштита од прелести. Највећа
прелест јесте сматрати себе слободним од прелести. Сви смо ми обманути, сви
смо заведени, сви се налазимо у лажном стању и потребно нам је ослобођење
истином. Истина је Господ наш Исус Христос (Јн 8,32; 14, 6). Присајединимо се
тој Истини вером у њу; завапимо молитвом ка тој Истини - и она ће нас извући из
пропасти самообмане и демонске обмане. Јадно је наше стање! Оно је тамница, из
које молимо да се изведе наша душа, да се исповедамо ИменуГосподњем (Пс
141,8). Оно је та мрачна земља у коју је бачен наш живот због непријатеља који
нам је позавидео и прогнао нас (Пс 142, 3). Оно је - телесно мудровање (Рим
8,6) и лажно названи разум (1Тим 6, 20), којима је заражен сав свет, који не
признаје своју болест, проглашавајући је здрављем у процвату. Оно је
- тијело и крв који не могу наслиједити Царства Божијега (1
Кор 15,50). Оно је - вечна смрт, коју је исцелио и уништио Господ Исус, који
је васкрсење и живот (Јн 11,25). Такво је наше стање. Поглед на њега
је - нови разлог за плач. Плачући завапимо Господу Исусу, како би нас Он извео
из тамнице, извукао нас из земаљске пропасти, истргао из чељусти смрти. „Господ
наш Исус Христос“ - каже преподобни Симеон Нови Богослов – „зато је и сишао
нама, јер је зажелео да нас извуче из ропства и из највећег зла -
прелести.“
Као средство за
погубљење људског рода пали анђео је употребио лаж (Пост 3, 5). Из
тог разлога, Господ је ђавола назвао лажом и оцем лажи и човјекоубицом од
почетка (Јн 8,44). Схватање о лажи, Господ је тесно повезао са схватањем о
човекоубиству: зато што је ово последње неизоставна последица првог.
Реч "од почетка" указује на то да је лаж, од самог почетка,
послужила ђаволу као оружје за човекоубиство и непрекидно му служи као оружје
за човекоубиство, за погубљење људи. Почетак
зала - лажна мисао! Извор самообмане и демонске прелести - лажна мисао! Узрок
разних повреда и погибли - лажна мисао! Посредством лажи, ђаво је вечном
смрћу поразио човечанство, у самом његовом корену, у прародитељима. Наши прародитељи су се преварили (прелестили), то
јест, признали су лаж за истину, и прихвативши лаж под маском истине,
неизлечиво су себе повредили смртоносним грехом, што је посведочила и наша
прамајка. Змија ме превари - рекла је она - те једох(Пост З,
13). Од тог времена, наша природа, заражена отровом
зла, својевољно инехотице тежи ка злу, које унакаженој вољи,
изопаченом разуму и изопаченом осећању срца изгледа као добро и наслада.
Својевољно: зато што ми још увек имамо остатке слободе у избору добра и зла.
Нехотице: зато
што тај остатак слободе не делује као пуна слобода; он делује неодвојиво од
утицаја греховне повреде. Ми се родимо као такви; ми не можемо да не будемо
такви: и зато се сви ми, без икаквог изузетка, налазимо у стању самообмане и
демонске прелести. Из тог погледа на стање људи у односу према добру и злу, на
стање које неизбежно припада сваком човеку, проистиче следеће одређење
прелести, које га објашњава, обухватајући све: прелест је усвајање лажи од стране човека, коју он прима за истину. Прелест првобитно делује на начин мишљења, и када је
прихваћена, када је преокренула начин мишљења, она се одмах преноси на срце,
изврће осећања срца; овладавши бићем човека, она се распростире на сву његову
делатност, трује само тело које је Творац нераскидиво повезао са душом. Стање прелести је стање погибли или вечне
смрти.
Од времена човековог пада, ђаво је добио непрекидно
слободан приступ ка њему. Ђаво има право на тај
приступ: човек се својевољно подвргнуо
његовој власти, потчињености њему, одбацивши повиновање Богу. Бог је искупио
човека. Искупљеном човеку је дата слобода да се повинује или Богу или ђаволу, а
како би та слобода била неусиљена, ђаволу је остављен приступ ка човеку. Веома је природно што ђаво користи све
снаге да задржи човека у ранијем односу према себи, или чак да га доведе у још
већу поробљеност. Због тога он користи своје раније и свагдашње оружје -
лаж. Он се труди да нас заведе и обмане,
ослањајући се на наше стање самообмане, наше страсти - те болесне склоности -
он покреће; њиховим погубним потребама даје пријатан изглед, труди се да
нас приволи на удовољавање страстима.
Онај ко је веран Божијој Речи, не
дозвољава себи то удовољавање, обуздава страсти, одбацује нападе непријатеља
(Јак 4,7): делује руководећи се Јеванђељем против сопствене самообмане, укроћује
страсти и тако, мало-помало, уништава утицај палих духова на себе и,
мало-помало, излази из стања прелести у област истине и слободе (Јн 8,32), чија
пуноћа се остварује осењивањем благодаћу Божијом. Онај који није веран
Христовом учењу, који следи своју вољу и разум, покорава се непријатељу, и из
стања самообмане прелази у стање демонске прелести, губи остатке своје слободе,
ступа у потпуну потчињеност ђаволу. Стање
људи у демонској прелести бива врло разнолико, према страсти којом је човек
заведен и поробљен, према степену у ком је човек поробљен страшћу. Али сви који
су упали у демонску прелест, то јест, који су развијањем сопствене самообмане
ступили у општење са ђаволом, и у поробљеност њему - налазе се у прелести, они
су храмови и оружја демона, жртве вечне смрти: живота у адским тамницама.
Наставиће се
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.