Почео је Петровски пост
Када је установљен
Петровски пост?
Петровски пост установљен је још у првим вековима Цркве. О црквеном
успостављању овог поста помиње се још у апостолским заповестима: "После
Педесетнице (Духови - Тројице) празнујте једну седмицу, а затим
постите;..."Овај пост је утврђен када су у Константинопољу и Риму, који
тада још није био отпао од Православља, били саграђени храмови посвећени
апостолима Петру и Павлу. Освећење константинопољског храма извршено је на
празник Св. Апостола 29.јуна по црквеном, тј. 12јула по световном календару и
због тога је тај дан постао нарочито светкован и на Истоку и на Западу. У
Православној Цркви усталила се пракса да се благочестиви Хришћани припреме за
тај празник кроз пост и молитву.
Зашто је овај пост назван Апостолским?
Летњи пост, који ми данас зовемо Петровски или Апостолски, раније су
називали постом Педесетнице. Црква нас позива на овај пост по угледу на Свете
Апостоле, који су се примивши Светог Духа на дан Педесетнице, припремали кроз
пост (2. Кор.) за проповед Еванђеља у свету. Христови Апостоли су се за службу
припремали постом и молитвом (Дап.13, 3).
Зашто Петровски пост пада после Педесетнице?
Дан Педесетнице представља један од највећих празника, јер је Господ
после Васкрсења из гроба, у десети дан по Вазнесењу, сео са десне стране Оца и
низпослао Пресветог Духа на све Своје ученике и Апостоле. Реч је о довршавању
Новог вечног Завета са људима, што је прорекао пророк Јеремија:
"Ево иду дани, говори Господ, кад ћу учинити с домом Израиљевим и с домом Јудиним нов завет, не као онај завет који учиних с оцима њиховим, кад их узех за руку да их изведем из земље Мисирске, јер онај завет Мој они покварише, а Ја им бијах муж, говори Господ. Него ово је завет што ћу учинити с домом Израиљевим после ових дана, говори Господ: метнућу завет Свој у њих, и на срцу њиховом записаћу га, и бићу им Бог и они ће Ми бити народ. И неће више учити пријатељ пријатеља ни брат брата говорећи: познајте Господа; јер ће ме знати сви од малога до великога, говори Господ; јер ћу им опростити безакоња њихова и грехе њихове нећу веће помињати" (Јер. 31, 31-34).
Свети Дух Који је сишао на Апостоле, Дух истине, Дух премудрости и откривења је, после старог - синајског, дао нови Закон, и то не на каменим таблицама него на таблицама срца (2.Кор 3, 3). Уместо Синајског закона наступила је благодат Светог Духа, која је постала нови закон и која даје силу за испуњавање Закона Божијег. Ми не постимо на дан Педесетнице јер је тада Господ био са нама. Такође, ни због тога што је Он реако: "...Можете ли сватове натерати да посте док је женик с њима?" (Лк. 5, 34)... Недељу дана после Педесетнице - празника силаска Свтога Духа на Св. Апостоле, уобичајено следи свенародни пост који је балгодатно установљен ради лечења душе и тела...И тако, љубљени, ми смо дужни да постимо, посебно у време када је заповеђено да се пости...као и да тај пост спроводимо у нарочито свечаном духовном расположењу.
"Ево иду дани, говори Господ, кад ћу учинити с домом Израиљевим и с домом Јудиним нов завет, не као онај завет који учиних с оцима њиховим, кад их узех за руку да их изведем из земље Мисирске, јер онај завет Мој они покварише, а Ја им бијах муж, говори Господ. Него ово је завет што ћу учинити с домом Израиљевим после ових дана, говори Господ: метнућу завет Свој у њих, и на срцу њиховом записаћу га, и бићу им Бог и они ће Ми бити народ. И неће више учити пријатељ пријатеља ни брат брата говорећи: познајте Господа; јер ће ме знати сви од малога до великога, говори Господ; јер ћу им опростити безакоња њихова и грехе њихове нећу веће помињати" (Јер. 31, 31-34).
Свети Дух Који је сишао на Апостоле, Дух истине, Дух премудрости и откривења је, после старог - синајског, дао нови Закон, и то не на каменим таблицама него на таблицама срца (2.Кор 3, 3). Уместо Синајског закона наступила је благодат Светог Духа, која је постала нови закон и која даје силу за испуњавање Закона Божијег. Ми не постимо на дан Педесетнице јер је тада Господ био са нама. Такође, ни због тога што је Он реако: "...Можете ли сватове натерати да посте док је женик с њима?" (Лк. 5, 34)... Недељу дана после Педесетнице - празника силаска Свтога Духа на Св. Апостоле, уобичајено следи свенародни пост који је балгодатно установљен ради лечења душе и тела...И тако, љубљени, ми смо дужни да постимо, посебно у време када је заповеђено да се пости...као и да тај пост спроводимо у нарочито свечаном духовном расположењу.
Зашто се Апостоли Петар и Павле називају прововрховним?
Према сведочанству Речи Божије, Апостоли имају посебно место у
Цркви. О томе апостол Павле каже: " Тако да нас држе људи као слуге
Христове и домостројитеље тајни Божијих (1.Кор. 4, 1). Даље о томе каже да ће
Апостоли "... у дугом рођењу, кад седне Син Човечији на престолу славе
Своје, сести на дванаест престола поред Њега" ( Мт. 19, 28 ). И премда се
у Светом Писму и Предању Цркве једни Апостоли помињу више од других, ипак
ниједан од Апостола није био "главни" Апостол нити у било чему виши
од осталих.
У Делима апостолским, пак, највише се говори о раду Св. ап. Павла и Петра, те зато Црква и Свети Оци показују посебну богобојажљивост при помену њихових имена. Зато их Црква и назива прововрховним Апостолима. Црква прославља Апостола Петра као првог међу Апостолима који је исповедио Исуса Христа као Сина Бога Живога, а Апостола Павла, јер се - премда је био претходно гонитељ Хришћана - Светим Духом и својим богомудрим полсаницама убројао у највише међу Апостолима (2. Кор 2,5). Ап. Петар се слави због постојаности и чврсте вере, а ап. Павле због своје богомудрости. Називајући двојицу Апостола, по првенству поретка и подвига - првоврховним, Црква увек напомиње да је њена једина Глава искључиво Исус Христос, а да су сви Апостоли - Његови служитељи (Кол. 1, 18 ).
... и у њима сазерцава слику обраћења свих оних који сагрешише и који се потом исправише. Наиме, Св. апостол Петар је слика свих оних који су се по људској слабости, одрицали Господа а затим покајали, а Св. апостол Павле је слика свих прогонитеља проповеди Господње, који су потом поверовали свим својим бићем у Христа Распетог и Васкрслог.
У Делима апостолским, пак, највише се говори о раду Св. ап. Павла и Петра, те зато Црква и Свети Оци показују посебну богобојажљивост при помену њихових имена. Зато их Црква и назива прововрховним Апостолима. Црква прославља Апостола Петра као првог међу Апостолима који је исповедио Исуса Христа као Сина Бога Живога, а Апостола Павла, јер се - премда је био претходно гонитељ Хришћана - Светим Духом и својим богомудрим полсаницама убројао у највише међу Апостолима (2. Кор 2,5). Ап. Петар се слави због постојаности и чврсте вере, а ап. Павле због своје богомудрости. Називајући двојицу Апостола, по првенству поретка и подвига - првоврховним, Црква увек напомиње да је њена једина Глава искључиво Исус Христос, а да су сви Апостоли - Његови служитељи (Кол. 1, 18 ).
... и у њима сазерцава слику обраћења свих оних који сагрешише и који се потом исправише. Наиме, Св. апостол Петар је слика свих оних који су се по људској слабости, одрицали Господа а затим покајали, а Св. апостол Павле је слика свих прогонитеља проповеди Господње, који су потом поверовали свим својим бићем у Христа Распетог и Васкрслог.
Колико траје Петровски пост?
Трајање петровског или петро-павловског поста зависи од тога да ли
раније или касније пада Пасха ( Васкрс), и зато је његово трајање у зависности
од тога различито. Увек почиње свршетком Триода, или недељу дана после
Педесетнице, а завршава се 29.јуна/12.јула, ако празник Св. апостола Петра и
Павла не пада у среду или петак. Најдужи петровски пост траје шест недеља, а
најкраћи недељу и један дан.
"Како постити Петровски пост" ( из књиге - "Пост -
пут ка трпези Бога Живога", "Светигора")
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.