И
одговарајући један из народа рече: Учитељу, доведох теби сина свога у коме је
дух неми.
И кад год га ухвати ломи га, и пену баца, и шкргуће зубима; и суши се. И рекох ученицима твојим да га истерају; и не могоше.
А он одговарајући рече: О роде неверни, докле ћу с вама бити? Докле ћу вас трпети? Доведите га к мени.
И доведоше га њему; и кад га виде дух, одмах га стаде ломити; и паднувши на земљу ваљаше се бацајући пену.
И упита оца његова: Колико има времена како му се то догодило? А он рече: Из детињства.
И много пута баца га у ватру и у воду да га погуби; него ако што можеш, помози нам, смилуј се на нас.
А Исус му рече: Ако можеш веровати, све је могуће ономе који верује.
И одмах повикавши отац детета са сузама говораше: Верујем, Господе, помози мојему неверју!
И кад год га ухвати ломи га, и пену баца, и шкргуће зубима; и суши се. И рекох ученицима твојим да га истерају; и не могоше.
А он одговарајући рече: О роде неверни, докле ћу с вама бити? Докле ћу вас трпети? Доведите га к мени.
И доведоше га њему; и кад га виде дух, одмах га стаде ломити; и паднувши на земљу ваљаше се бацајући пену.
И упита оца његова: Колико има времена како му се то догодило? А он рече: Из детињства.
И много пута баца га у ватру и у воду да га погуби; него ако што можеш, помози нам, смилуј се на нас.
А Исус му рече: Ако можеш веровати, све је могуће ономе који верује.
И одмах повикавши отац детета са сузама говораше: Верујем, Господе, помози мојему неверју!
А Исус
видевши да се стече народ запрети духу нечистоме говорећи му: Душе неми и
глухи, ја ти заповедам, изиђи из њега и више не улази у њега!
И повикавши и изломивши га врло, изиђе; и би као мртав тако да многи говораху: умрије.
А Исус, узевши га за руку, подиже га; и устаде.
И кад уђе у кућу, питаху га ученици његови насамо: Зашто га ми не могосмо истерати?
И рече им: Овај се род ничим не може истерати до молитвом и постом.
И изишавши оданде иђаху кроз Галилеју; и не хтеде да ко дозна,
Јер учаше ученике своје и говораше им да ће Син Човечији бити предан у руке људи, и убиће
а, и када га убију, трећег дана васкрснуће.
И повикавши и изломивши га врло, изиђе; и би као мртав тако да многи говораху: умрије.
А Исус, узевши га за руку, подиже га; и устаде.
И кад уђе у кућу, питаху га ученици његови насамо: Зашто га ми не могосмо истерати?
И рече им: Овај се род ничим не може истерати до молитвом и постом.
И изишавши оданде иђаху кроз Галилеју; и не хтеде да ко дозна,
Јер учаше ученике своје и говораше им да ће Син Човечији бити предан у руке људи, и убиће
а, и када га убију, трећег дана васкрснуће.
(Свето
Јеванђеље по Марку 9, 17-31)
* * *
БЕСЕДА
Историја о
исцељењу месечара о коме данашње јеванђеље говори налази се још и код Матеја
17,14-21 и код Луке 9, 37-43. Но докле је код последње двојице исказана само
суштина овога дога ђаја код Марка су изложене и све појединости. Месечара, о
коме данашње Јеванђеље говори, излечио је Спаситељ одмах после свога силаска са
Тавора, где се беше преобразио, па зато о овом догађају треба код Марка читати
још од 14-тог стиха.
При тумачењу
овога Јеванђеља нећемо говорити о Месечарима, јер се како о њима тако и о
узетима (паралисанима) и беснима и уопште о злим духовима опширно говори при
тумачењу Јеванђеља двадесет треће Недеље.
У оно време,
неки човек приђе ка Исусу и клањајући му се рече: Учитељу доведох к' теби мога
сина у коме је неми дух. И кад год га ухвати ломи га те баца пену и шкрипи
зубима и суши се. И рекох ученицима твојим да га истерају, и не могоше.
Отац болнога
детета назива овога духа немим зато, што је њего вом сину спречавао не само
слух већ и говор. Овај бедни отац бе ше довео свога сина к' Спаситељу, но како
је Господ баш у то време био на Тавору, он га покаже ученицима и замоли их, да
му сина опросте од тешког страдања.
Као што се
види из његових речи, Христови ученици нису му могли помоћи и то због његове
слабе вере, као што ћемо то видети и из Спаситељевог одговора, али због тога се
опет изроди жива препирка између ученика и књижевника, који су говорили, да
ученици нису могли болнога излечити због слабе моћи њиховога учитеља те су тиме
порицали и његову свемоћност. Но у то време дође и Спаситељ па саслушавши оца
Он
одговарајући рече му: О, роде неверни докле ћу с вама бити? Докле ћу вас
трпети? Доведите га к' мени. И доведоше га к' њему, и кад га виде одмах стаде
га (дух) ломити и паднувши на земљу ваљаше се бацајући пену.
Спаситељ са
речи роде укорава многе, јер је било много Јудеја који као и овај нису веровали
у његово свемогућство па иако су толика Христова чуда видели. А да околостојећи
не би и за њега, као што су за ученике, мислили да ни он не може болеснику
помоћи, Спаситељ заповеда да му болесника доведу како би и излечење и
свемогућство било јавно пред свима. Међутим Спаситељ дозвољава духу да
болесника и овом приликом мучи како би сви присутни видели, од каквих се тешких
мука има да спасе.
И упита оца
његова: Колико има времена како му се то догодило? А он рече: од детињства. И
често га баца у ватру и у воду да га погуби; него ако што можеш помози нам,
смилуј се на нас.
Ово је
питање ставио Спаситељ, не зато, што није знао од када болесник страда, него да
би се и околостојећи могли уверити, да је неми дух могао страдалника и погубити
само да га Бог није чувао. А очине речи ако што можеш јасно показују његову
слабу веру у Христову моћ, но та слаба вера и била је узрок због кога и ученици
нису могли болнога да излече, па зато
И Исус рече
му: ако можеш веровати, јер је све могуће ономе, који верује? И одмах повикавши
отац детињи са сузама говора ше: верујем. Господе, помози моме неверију. И Исус
видећи да се стече народ запрети духу нечистоме говорећи му: душе неми и глухи,
ја ти заповедам, изиђи из њега и више не улази у њега. И повикавши и изломивши
га јако изиђе: и учини се као мртав тако да многи говораху: умре. А Исус узевши
га за руку подиже га, и уста.
Са речима:
ако можеш веровати Спаситељ је оснажио слабу веру несрећнога оца, који
осећајући и своју слабост са сузама запо маже: Господе, помози моме неверију.
Но баш у то време беше се и много народа стекло да види шта ће бити а Спаситељ
да би избегао похвале од народа он одмах изгони духа и тако спасава болесника.
У исто време и духу запрећује, да се више у болесника враћа јер је знао, да би
се због и очине и синовљеве слабе вере могао опет повратити, па би и отац и
присутни могли мислити, да болесник није потпуно излечен.
А кад уђе у
кућу питаху га ученици његови насамо: што га (духа) ми не могосмо истерати? И
рече им: Овај се род ничим не може истерати до молитвом и постом.
Ученици се
обраћају Спаситељу са овим питањем зато што су се, немогавши излечити
болесника, бојали да већ нису изгубили власт, коју им Господ беше дао против
нечистих духова. И Спаситељ је пред множином сакупљеног народа казао, да је
томе узрок слаба вера страдајућих, па као што онда није само страдајуће уко рио
него многе, тако и сада вели ученицима да су и они криви, по чем оставши сами
за време његовог бављења на Тавору, они нису то време провели у посту и молитви
већ у препирању са књижев ницима и фарисејима. Међутим није их хтео јавно да
укори, јер су они били будући учитељи васељене. И тако, сваки проповедник за
остварење свог циља нужно је да се не само знањем обогаћава, не го да средством
поста и молитве још и хришћанским врлинама своје срце обогаћава јер ће само
тако моћи да савлада све препреке на путу свога високог позива и да грешника
обрати ка Христу и на путу спасења.
И изишавши
оданде иђаху кроз Галилеју и не хтеде да ко до зна; јер учаше ученике своје и
говораше им, да ће се син човечи ји предати у руке људске, и убиће га и пошто
га убију устаће трећи дан.
Спаситељ
пролазећи кроз Галилеју хтео је да нико не зна за овај његов пут, јер је том
приликом говорио ученицима о своме страдању. Но није хтео да и други осим
ученика знају за његова страдања зато, што се то није слагало са тадашњим
мишљењем о Месији. Па и сами ученици разумевајући Спаситељеву смрт нису
разумевали и његово васкрсење па за то јеванђелист и вели: да ученици
запиткиваху један другог: шта значи устати из мршвих, а после Христо вог
васкрсења разумели су и то, јер Лука вели: И рече Исус ученици ма: ово су речи
које сам вам говорио док сам био с вама, да све треба да се сврши што је за
мене написано у закону Мојсејевом, и у пророцима и у Псалмовима. И тада им
отвори ум да разумеју Свето писмо и рече им: Тако је писано и тако је требало
да Христос по страда и да устане из тртвих трећи дан.
Текст
преузет из књиге:
Архимандрит Фирмилијан,
ТУМАЧЕЊЕ ЈЕВАНЂЕЉА
-СА БЕСЕДАМА- ,
СПЦО Линц,
Линц - Аустрија, 2003
Архимандрит Фирмилијан,
ТУМАЧЕЊЕ ЈЕВАНЂЕЉА
-СА БЕСЕДАМА- ,
СПЦО Линц,
Линц - Аустрија, 2003
ЗААМВОНА
МОЛИТВА У ЧЕТВРТУ НЕДЕЉУ ПОСТА
Ти све људе
подупиреш и понижене усправљаш, Христе Боже наш. Ти си из недара отачких
неодељено произишао и од Свете Дјеве Марије се оваплотио и у свет си дошао да
би природу нашу, отпалу од раја, и од нетелесних и душегубних разбојника
нападнуту, обнажену трулежношћу и зло рањену, бриге удостојио и древној
отаџбини повратио. Ти Сам Владико невидљиве наше убоје исцели и телесне погибли
свежи, преко часне крви Твоје, коју си за нас излио, и светог печата Твог који
си нам даровао. И избави нас од непрестаних рана и од невидљивих злодетеља који
хитају да нам отму веру и наду у Тебе, и хоће да са нас свуку Твоју благодат.
Не лиши нас Твога човеко љубљ а, гостионице и спаситељног Твога лечилишта да
бисмо се, излечени и, од свакога порока очишћени, удостојили да будемо записани
са првороднима Цркве небеске; Јер си Ти лекар видљивих и невидљивих болести; Ти
и благочестивом роду нашем саборац буди.
Возглас :
Јер си ти Бог Спаситељ наш, и Теби славу узносимо, са беспочетним Твојим Оцем,
и свесветим, и благим и животоворним Твојим Духом, сада и увек и у векове
векова.
Народ : Амин
.
Извор:
Епархија бачка
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.