Одломак из Житија Светих преподобног Јустина Ћелијског
![]() |
Цетињски манастир |
Осећајући Свети да се примиче крај његовом земаљском странствовању, и
многим трудовима и бригама за поверене му Богом душе, нађе за богоугодно
да у лицу Ђорђија, сина његовог млађег брата Сава, припреми себе
наследника. Зато га посла у Русију у петроградску духовну Академију да
се достојно припреми за узвишену службу. Но овај, имајући више склоности
за војни него за духовни позив, затражи од њега да му дозволи да ступи у
војну службу. Владика га разреши обавезе ступања у духовни чин, па
позва к себи другога синовца Радивоја - Рада, сина свога најмлађега
брата Тома, провидевши у њему достојног наследника, многоструко
обдареног. Кад је Раде стигао на Цетиње, пред манастиром га је сачекао,
наслоњен на своју сребрну штаку, један висок скроман старац у црним
дугачким хаљинама. Његова дуга брада и коса, по опису који је према
казивању савременика забележио љуба Ненадовић, нису се разликовали од
повесма беле свиле; кожа на лицу и рукама била је жута као воском
помазана. Око њега су стајали гологлави Црногорци: стајали су око свеца
који још по земљи ходи. To је био Владика свети, који је утицао на
будућег великог песника више него ико други, својим ликом, речју, делом и
примером. Јер и сам беше даровит писац и песник, а уз то мудар народни
вођа и сасуд Духа Светога.
Свети Петар I и Петар II (Владика Раде) |
Свети Петар I преставио се у Цетињском
манастиру на дан св. Еванђелиста Луке 18. октобра 1830. године, пун
труда, брига и година, у четрдесет и шестој години овога архипастирског
служења. Уочи самог Лучиндана, предосетивши свети Владика да му се ближи
крај, позва свог секретара Симу Милутиновића у своју ћелију и саопшти
му у перо своје последње завештање и вољу. Истичући у завештању да је
чувао народ и сиротињу као своју душу, свети Митрополит моли свакога
Црногорца и Брђанина малога и великога, коме је што сагрешио или какву
жалост учинио, да му свак опрости, од свег срца и душе, опраштајући и
сам свакоме, ко му је ма шта сагрешио: да је свакоме вавек просто и
на Страшном Божјем суду за време другог Христовог доласка. Затим моли
сав народ и заклиње самосилним Богом свега света Творцем и свом силом
небесном, да га с миром у тишини и љубави општенародној кротко укопају и
ожале, и да се закуну на његове мртве прси да до Ђурђева дана нико
никога не дира и да се крв не пролива. Поред тога свакога моли и заклиње
истинскијем Богом Сведржитељем и оставља им у аманет да не дирају у
црквена имања, да све свештенослужитеље поштују и пазе, одређујући за
свога наследника Рада Томова, за којега се нада "да ће бити човјек од
посла и разума". На крају, благосиљајући све добре, верне и послушне,
оставља им за општенародне потребе новац који је добио као помоћ од
руског цара и због кога су га неки клеветали и заклиње их да се држе
јединоверне и јединородне Русије.
![]() |
Келија Светог Петра Цетињског |
Тога дана када ће се упокојити,
седео је овај смирени Божји угодник, као обично, у пространој
манастирској кујни покрај ватре. Наоколо су седели неки од главара
црногорских, који су били к њему дошли. Он их је саветовао и давао им
последња упутства, рекавши им да му се ближи крај. О свему им је говорио
и за свашта наручивао, као брижљиви домаћин када полази на далеки пут.
Усред тога говора његова наступи велика слабост: он изнемогне и целом
снагом. Главари га придигну и одведу у његову малу једнопрозорну ћелију,
у којој је као прави испосник и пустињак свој живот проводио, где га
спусте на постељу. И ту, молећи се Богу и благосиљајући Црну Гору и сав
народ и "разговарајући с около стојећима", тихо предаде дух свој Богу,
без икаквих болова и самртних мука.
![]() |
Мошти светог Петра Цетињског |
![]() |
Кивот са моштима св. Петра |
Народ, који
је свога архипастира још за живота сматрао за свеца и увек га називао
"Владика свети", чувши ову радо сну вест, похита са свих страна на
Цетиње да целива његове свете мошти. Стизао је народ из Црне Горе, Брда и
Боке Которске, славећи Бога на дару Његовом. Долазили су преко гудура и
беспућа чак и старци од 90 година на поклоњење новојављеном угоднику
Божјем и стубу православне вере свога отечества. По процени Вука
Караџића, који се тада беше нашао на Цетињу, сабрало се око његовог
светог тела до 15 000 душа. Иако је било злонамерника и завидљиваца,
лажним разумом помрачених, који не остављаху на миру ни свете мошти овог
истинског пастира, као што га и за живота нису на миру остављали од
својих злобних клевета, и који покушаваху да спрече да му народ долази
на поклоњење, особито из Боке, ипак ништа није могло зауставити реку
народне љубави и поштовања према њему. Никоме од смртних, каже Љуба
Ненадовић, што се сада рађају неће више ни један хришћанеких народ такво
поштовање указивати: да се његовим именом заклињу, да га у помоћ
призивају, да у тузи и болести његовом мртвом телу долазе ради утехе и
исцељења!
Слике унутрашњости цркве Рођења Пресвете Богородице Цетињског манастира
![]() |
Улаз у цркву |
![]() |
Свети Лука |
Свети Лука је Родом из Антиохије. У младости изучио беше добро грчку филозофију, медецину и живопис. У време делатности Господа Исуса на земљи св. Лука дође у Јерусалим, где види Спаситеља лицем у лице, чује Његову спасоносну науку и буде сведок чудесних дела Његових. Поверовавши у Господа св. Лука би увршћен у Седамдесет апостола и послат на проповед. Заједно са Клеопом видео васкрслог Господа на путу за Емаус (Лк. 24). По силаску Духа Светога на апостоле Лука се вратио у Антиохију, и тамо је постао сатрудник апостола Павла, с којим је путовао и у Рим, обраћајући у веру Христову Јевреје и незнабошце. Поздравља вас Лука љекар љубазни, пише Колошанима апостол Павле (Кол. 4, 14). На молбу хришћана написао Јеванђеље, око 60. године. По мученичкој смрти великог апостола Павла св. Лука је проповедао Јеванђеље по Италији, Далмацији, Македонији и другим странама. Живописао икону Пресвете Богородице, — и то не једну него три, а тако исто и иконе св. апостола Петра и Павла. Отуда се св. Лука сматра оснивачем хришћанског иконописа. Под старост посетио је Ливију и Горњи Мисир. Из Мисира се вратио у Грчку, где је настављао с великом ревношћу проповедати и људе Христу обраћати, без обзира на своју дубоку старост. Написао св. Лука Јеванђеље и Дела Апостолска, и обоје посвети Теофилу кнезу Ахаје. Беше му 84 године, када га злобни идолопоклоници ударише на муке Христа ради и обесише о једној маслини у граду Тиви (Теби) Беотијској. Мошти чудотворне овога дивнога светитеља беху пренесене у Цариград у време цара Констанција, сина Константиновог.
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.