Крстопоклона недеља
Треће недеље Великог поста обавља
се служба у част Крста Господњег, који се на свеноћном Бденију, после Великог
славословља, свечано износи на средину храма ради поклоњења, услед чега не само
та недеља, то јест тај недељни дан, него и читава седмица која следи, носе
назив Крстопоклона. У средини поста крст се износи како би ободрио и окрепио
духовне силе оних који посте, подсећајући их на страдања Господња претргоьена
ради нашег спасења и преславно васкрсење Његово које је затим уследило. Због
тога Црква, прослављајући Крст Господњи, пева: „Кресту Твојему поклањајемсја,
Владико, и свјатоје Воскресеније Твоје славим“. Изношење Крста обавља се на
исти начин као за празник Воздвижења, али нема подизања, већ само поклоњење
Крсту уз појање: „Кресту Твојему“. Ово поклоњење Крсту понавља се такође у
понедељак и среду Крстопоклоне седмице на Првом часу, уместо појања: „Стопи
моја направи по словеси Твојему...“ и у петак након отпуста свих часова, када
се након целивања Крста он односи у олтар. Приликом поклоњења крсту увек се
певају стихире: „Придите, вјернији, Животворјашчему Древу поклонимсја...“ Током
читаве ове седмице у богослужбеним песмама прославља се Крст Господњи. У среду
и петак ове седмице служба је по Триоду, а светоме из Минеја чита се на
Повечерју.
У суботу треће недеље Великога
Поста, од давних времена, на средину цркве се износи крст, а четврта недеља
Великога Поста која следи после тога назива се Крстопоклоном недељом. Знамо да
је Велики пост припрема за Страсну седмицу, за дане у које се Црква сећа
страдања, распећа и крсне смрти Исуса Христа. Изношење крста на Крстопоклону
недељу има за циљ да нас опомене на крајњи циљ нашег интензивног и продубљеног
хришћанског живота којим живимо у те великопосне дане. У вези са тим умесноје
да се још једном присетимо места које Крст - као главни и узвишени символ
Хришћанства - заузима у хришћанској вери. Тај символ има два - међусобно уско
повезана - значења. Са једне стране, то је Крст Христов као онај одлучујући
догађај којим се завршава земаљски живот и служење Господа Исуса Христа. То је
прича о чудној и страшној људској мржњи према Ономе Који је све Своје учење
усредсредио на заповест о љубави, Који је сву Своју проповед усредсредио на
позив на самоодрицање и саможртвовање у име те љубави. Пилат - римски управитељ
Јудеје - коме су привели ухапшеног, пребијеног и попљуваног Христа говори: „Овај
човек никаква зла није учинио“. Међутим, то је изазвало само још бучније урлање
руље: „Распни Га, распни Га!“.
Тако Крст Христов представља
вечно питање које је упућено самој дубини човековога бића: зашшо добро увек
изазива не само иротивљењa, већ и мржњу? Зашто је добро увек било разапињано у
овом свету? Ми обично избегавамо да дамо одговор на ово питање пребацујући у
себи кривицу увек на неког другог.
Сви мислимо: да сам ја био тамо
те страшне ноћи сигурно не бих поступао као што су поступали сви који су били
присутни. Али, авај, негде у дубини наше савести ми врло добро знамо да то није
тако. Миврло добро знамо да су Христа мрзели, мучили и разапели обични људи,
људи „попут свих осталих“, а не неки посебно зли људи или нељуди. Пилат је,
чак, покушао да заштити Христа, да одговори гомилу. Пилат је, затим, предложио
гоми-ли да због празника пусти Христа на слободу. Пилат је, коначно, пред
гомиле руље опрао, руке показавши тиме да се не слаже са убиством Христовим.
Јеванђеље нам у неколико потеза даје портрет тог бедног Понтија Пилата,
престрашеног човека чиновничке савести, који из страха одбија да поступи по
гласу своје савести.
Али, зар се то исто не догађа и у
нашем животу, у животу који нас окружује? Зар то није најуобичајенија и
најтипичнија од свих животних ситуација? Зар исти тај Пилат није присутан и у
нама самима све време нашега живота? Зар и ми не падамо у искушење да „перемо
руке“ у оним животним тренуцима у којима би требало да кажемо одлучно и
не-повратно и неистини и неправди, злу и мржњи? Поред Пилата, ту су и римски
војници. Но, и они су могли да кажу у своју одбрану: „Ми смо само испуњавали
наређење власти. Нама је било наређено да неутралишемо „неког скитницу који је
подстицао народ на побуну и рушење поретка. Шта уосталом о томе има да се
прича?“. Поред Пилата и римских војника, ту је била и гомила, то јест исти они
људи који су само шест дана пре тога одушевљено дочекали Христа на уласку у
Јерусалим и клицали Му: „Осана, осана!“ Исти ти људи су сада урлали: „Распни
Га, распни Га!“. Али, зар нису тој гомили ондашње вође, учитељи и ауторитети „објаснили“
да је тај Човек - преступник који је нарушио Закон и обличје и који, стога, по
Закону - увек по закону, увек по одговарајућем параграфу! - мора да умре...
Тако је сваки од учесника у извршењу тог страшног злодела био, са своје тачке
гледишта, „у праву“, те је имао оправдање за своје поступке. А сви заједно
убише Човека који „никаквог зла није учинио“.
Зато је први смисао Крста -
смисао његовог суда над злом или, тачније говорећи, над лажним добром у чијем
се руху зло непрестано појављује у овом свету, над лажним добром које злу
обезбеђује његову страшну прбеду на овој земљи.
Отуда произлази и други смисао
Крста. За Крстом, Христовим долази наш крст, мој крст о коме је говорио
Христос: „Ко хоће да иде за мном... нека узме крст свој... (Мк. 9,34)“. То
значи да пред истим оним избором пред којим су оне ноћи стајали сви - и Пилат,
и римски војници, и јеврејски вођи, и гомила, и сваки човек у тој гомили -
стоји свако од нас увек и сваки дан свога живота. Споља гледано то може да нам
изгледа као нешто неважно и другостепено. Међутим, за савест нема првостепеног
и другостепеног. Има само истине и неистине, добра и зла. Али, сваки дан
узимати и носити свој крст не значи само трпети тешкоће и бреме животно. То пре
свега значи непрестано живети у сагласју са својом савешћу, живети у светлости
суда савести. Ево, и дан данас пред лицем читавог света безбожници хапсе људе
који „никаквога зла нису учинили“, муче их, и бију, бацају у тамницу или
конц-логоре. И све то „по закону“, све по послушности и дисциплини, све „у име
поретка“ и „за добро свих“. И колико је и дан-данас „Пилата“ који перу руке,
колико је само и дан-данас војника који се труде да испуне своју војничку
дисциплину и колико и дан-данас има људи који послушно и ропски урличу, или у
најбољем случају ћутке посматрају тај тријумф зла у свету.
На Крстопоклону недељу износи се
крст на средину цркве: поклонимо се крсту, целивајмо га и сетимо се смисла
Крста Христовог. Шта нам говори, на шта нас позива Крст Христов? Да се сетимо
Крста као избора. Избора од кога зависи све у свету и без кога је све у свету -
тријумф зла и тмине. „На суд сам дошао у свет овај“ - говори Христос. На том
суду - суду распете Љубави, Истине и Добра - стоји свако од нас.
Александар Шмеман, Тајне
празника
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.