Другог дана празника Рождества Господа и Спаса нашег Исуса Христа, 8.
јануара по новом а 26. децембра по старом календару, Православна Црква
порославља и Сабор Пресвете Богородице.
Мир Божји! Христос се роди!
Данас, сва Црква Христова одаје славу и хвалу Пресветој Богоматери,
која је родила Господа и Бога и Спаса нашега Исуса Христа. Њеним Сабором се
назива овај празник зато што се данас сабирају сви верни, да прославе Њу, Матер
Богорoдицу, и што се торжествено, саборно, служи у Њену част.
Цела природа и сва твар поклонила се Христовом рођењу, а први од људи,
који су му пришли, били су пастири. Чувајући стражу код стада својих,
изненадили су се појавом анђела и славом Господњом, која их је обасјала. И гле,
небески благовесник им рече: „Не бојте се, јер вам, ево, јављам радост велику
која ће бити свему народу. Јер вам се данас, у граду Давидову, роди Спаситељ,
који је Христос Господ".
И одједном се појавило мноштво анђела који хваљаху Бога најлепшом
песмом која се икада чула: „Слава на висини Богу, и на земљи мир, међу људима
добра воља!" Изненађени и уплашени пастири, су одлучили да пођу до
Витлејема и виде шта се догодило. „Хајдемо до Витлејема да видимо тај догађај о
коме нас је Господ обавестио." Када су стигли, угледали су дете где лежи у
јаслама и поклонили му се.
Овај сусрет са Христом, oзначио је преокрет у њиховом животу. Новим
ритмом закуцала су њихова срца и неискуственом топлином загрејале су се и
обрадовале њихове душе. „И пастири се вратише славећи и хвалећи Бога за све што
су чули и видели како је било речено."
Други пак који су се поклонили Новорођеном Христу, били су учени и
славни мудраци са Истока. Ови „звездочитачи" посматрали су небеска тела и
угледали нову, Месијину звезду, коју су пророци наговештавали. Одмах су пошли
Новорођеноме да му се поклоне. "И гле, звезда коју видеше на истоку, иђаше
пред њима док не дође и стаде над местом где беше дете" Угледавши Христа,
поклонили су му се као Богу и даривали га: златом, тамјаном и смирном. Истину
коју су до тада тражили међу звездама, пронашли су у новорођеном детету, у
Ономе који је дошао са неба: Сунцу Правде, Истоку са висине, Ономе који јесте
од пре настанка времена и пре створеног света. „И пошто су у сну поучени да се
не враћају Ироду, вратили су се другим путем у своју земљу."
Мудраци, дакле, нису хтели да се врате истим путем и сретну са Иродом,
који је хтео погубити Богомладенца, већ су, како сведочи Свето Јеванђеље, у
своју земљу отишли другим путем и на тај начин омели Иродове зле намере. Али
они су променили не само пут већ и начин живота. Ова њихова духовна промена
била је истинита поука и порука свима, па и нама данас - да сви који се одлуче
да пођу Христу и да му се поклоне, одлазе даље кроз свој живот другим, лепшим,
бољим, истинитијим, и безбеднијим путем, од онога којим су Му дошли. Одлазе
преображени, препорођени, покајани. Једном речју, бивају нови људи.
Зато и ми пођимо у сусрет Христу и поклонимо му дарове свога срца:
веру, наду и љубав, а Он ће их преобразити и умножити у нама. Веру ће учинити
још чвршћом, наду поузданијом, а љубав искренијом, чистијом и плодотворнијом.
Ако овако поступимо, онда ћемо и ми, попут пастира и мудраца, као и свих других
који су се Господу поклонили, осетити радост овог сусрета, срећу и лепоту коју
нам нико и никад неће моћи узети. Јер Он, живи и истинити Бог, биће са нама.
Христос, Син Божији, Цар љубави, оваплотио се да својом већном младошћу
подмлади свет, да својом неизмерном љубављу загреје хладна срца, да пламеном
Светог Јеванђеља осветли наш род и да својим речима спали царство Сатане, оца
лажи, и сваког зла на земљи.
Рођењем Твојим, Христе Боже наш, засија свету светлост разума, у којој,
они који се звездама клањаху, од звезде научени беху да се поклоне Теби - Сунцу
Правде, и да познају Тебе са висине Истока; Господе, слава Ти!
http://www.spc.rs/sr/sabor_presvete_bogorodice
ПОВЕСТ О БЕГСТВУ ПРЕЧИСТЕ ДЈЕВЕ БОГОРОДИЦЕ
С БОГОМЛАДЕНЦЕМ У ЕГИПАТ
С БОГОМЛАДЕНЦЕМ У ЕГИПАТ
А ДА мудраци - звездари
отпутоваше из Витлејема, Ангео Господњи јави се у сну Јосифу, и нареди му да
узме Божанског МладеНца и Матер Његову, Пречисту Дјеву, па бежи у Египат, и
буде онамо док опет не добије наређење да се врати, пошто ће Ирод тражити Дете
да Га погуби. Јосиф тако и поступи: узе Младенца и Матер Његову ноћу, и пође у
Египат. Али пре одласка у Египат, он најпре у Јерусалиму у храму Соломоновом
учини све што је по закону Господњем, јер се већ навршшпе дани очишћења
Пречисте и Свебеспрекорне Богоматере, и у том храму срете Господа нашег старац
Симеон и пророчица Ана. Пошто уради што је прописано у закону, Јосиф оде у
Назарет кући својој (Лк. 2, 39). Из тога се јасно види да они не кренуше одмах из
Витлејема ка Египту, него најпре одоше у храм Господњи, затим у Назарет, па
најзад у Египат.
То
потврђује и свети Теофилакт у своме тумачењу на Матејево Еванђеље, пишући
овако:
"Питање:
Како то евангелист Лука каже да је Господ отишао у Назарет по истеку четрдесет
дана од Свога роћења и после сусрета Свог са старцем Симеоном, а овде свети
Матеј вели да је он дошао у Назарет тек по повратку из Египта?
Одговор:
Знај дакле, евангелист Лука спомиње оно што је евангелист Матеј прећутао, наиме
Лука говори да је Господ по рођењу Свом дошао у Назарет. Матеј пак говори о
ономе што се касније догодило, наиме: о бегству Господњем у Египат, и по
повратку отуда о Његовом одласку у Назарет. Уопште, Евангелисти не противрече
један другоме, него само Лука говори р одласку Христа из Витлејема у Назарет, а
Матеј говори о Његовом повратку у Назарет из Египта".
Тако
дакле, по изласку из храма Господњег свети путници прво се упутише у Назарет и
уредише своје домаће ствари; затим, узевши што им је потребно за пут, они ноћу,
да их суседи не би приметили, хитно кренуше путем за Египат. Притом они
поведоше са собом, да им послужи, и најстаријег сина Јосифовог Јакова, који
доцније би назват братом Господњим, што се види из црквеног песмопјенија под 23
октобром, где се пева овако: Ти си се, мудри, показао брат оваплоћеног Господа,
и ученик, и очевидац Божанских тајни, бежећи с Њим у Египат, и боравећи у
Египту с Јосифом и Матером Исусовом; моли се с њима да будемо спасени.[1] Отуда
је јасно да је Јаков био сапутник бегунцима у Египат, служећи им за време
путовања. Господ је пак бежао у Египат, с једне стране зато: да покаже да је Он
истинити човек и тело, а Не дух и привиђење; а с друге стране: да нас научи
бежати од гњева и јарости људске, а не с гордошћу им се противити. Тако
објашњава свети Златоуст: "Бежећи, Господ нас учи да дајемо место јарости,
тојест да бежимо од људске јарости. Када дакле Свемогући бежи, тиме се нама
гордима даје наук да не гурамо себе у опасност". - Но постоји још један
разлог што је Господ бежао у Египат; и то овај: да очисти Египат од идола; и
као што каже свети папа Лав, да се без те земље, у којој су по први пут преко
заклања јагњета прасликовани спасоносно знамење крста и пасха Господња, не би
припремило тајанство Пресвете Жртве. Усто бегство у Египат, је било и ради
тога, да се испуни следеће пророштво Исаијино: Гле, Господ седећи на облаку лаку
доћи ће у Египат; и затрешће се од њега идоли Египатски (Ис. 19, 1). Овде под
облаком свети Амвросије разуме Пречисту Дјеву, која на рукама својим донесе
Господа у Египат, и падоше идоли египатских богова. Тај облак, Пречиста Дјева
лак је, јер Она није оптерећена никаквим бременом каквог било греха или телесне
пожуде и познања супружанског.
Прича
се ово. Када праведни Јосиф, Пречиста Дјева и Богомладенац иђаху у Египат, њих
у једном пустом месту нападоше разбојници и хтедоше да му узму магарца, на коме
они ношаху нешто мало што им беше потребно за пут, а на коме покаткад и Мати с
Дететом путоваше. Међутим један од тих разбојника, угледавши необично лепо
Детенце, задиви се тако необичној лепоти и рече: Када би Бог узео на себе тело
човечије, не би био лепши од овог детета! - И нареди тај разбојник осталим
друговима својим, да ништа не узимају од ових путника. Испуњена благодарношћу
према овако великодушном разбојнику Пресвета Дјева рече му: "Знај, да ћете
ово Дете наградити дивном наградом зато што си Га данас сачувао".
Овај
разбојник беше онај сами, који доцније, при распећу Господа Христа, би обешен
на крсту с деоне стра(не, и коме Господ рече: Данас ћеш бити са мном у рају
(Лк. 23, 43). И испуни се пророчанско предсказање Божје Матере, да ће га ово
Дете наградити. А име том благоразумном разбојнику беше Диомаз, док ономе
другоме, распетоме с леве стране Господа, беше име Гестас.
Када
свети путници уђоше у Египатску земљу и нахоћаху се у пределима Тиваиде, они се
приближише граду Ермопољу.[2] Недалеко од улаза у овај град растијаше врло лепо
дрво, звано "Персеја", које тамошњи житељи, по своме идолопоклоничком
обичају, поштоваху као бога због његове горостасности и величанствене красоте,
поклањајући му се и приносећи му жртве; јер у том дрвету живљаше и демон кога
они почитоваху. Када се Пресвета Богомати са Божанским Детенцетом приближи томе
дрвету, оно се тог часа силно затресе, јер демон уплашивши се доласка Исусова
побеже. А дрво сави свој врх до саме земље, одајући дужно поклоњење своме
Саздатељу и Његовој Родитељки, Пречистој Дјеви. Осим тога, оно их сенком својих
многолиснатих грана заклони од сунчане жеге, те даде могућности да се свесвети
путници пријатно одморе под њим. И то дрво остаде свагда тако савијено, као
очигледно знамење доласка Господња у Египат. И од тада, откако се под њим
одмори Господ са Својом Мајком и Јосифом, то дрво доби исцелитељску силу, јер
оно лишћем својим исцељиваше сваковрсне болести.
Затим
свети путници прво уђоше у тај град и у тамошњи идолски храм, и тог часа сви
идоли падоше. Овај храм спомиње свети Паладије у Лавсаику,[3] и вели: "ми
видесмо у Ермопољу идолски храм, у коме при доласку Спаситељевом падоше сви
идоли на земљу". - Тако исто и у једном селу, званом Сирен, падоше триста
шездесет пет идола у једноме храму када у њега уђе Христос са Пречистом
Матером. Но и уопште у целом Египту при доласку Господњем срушише се идоли и
демони побегоше из њих. И тако се испуни оно што је свети пророк Јеремија за
време свог боравка у Египту предсказао, како о томе пише у његовом житију свети
Епифаније. А свети пророк је рекао: "Сви ће идоли морати цопадати и сви се
кипови богова срушити када овамо дође Дјева Матер с Младенцем, рођеним у
јаслима". Од времена овог Јеремијиног пророчанства код Египћана постаде
обичај изображавати Дјеву где лежи на постељи, а близу Ње Младенца који лежи у
јаслима повијен у пелене, и поклањати се томе изображењу. А када једном цар
Птоломеј упита египатске жреце због чега они то раде, ови одговорише: "То
је тајна, предсказана нашим давним прецима од неког светог пророка; и ми чекамо
испуњење тога пророштва и раскривење ове тајне".
После
тога свети путници скренуше мало устрану од града Ермопоља, и тражећи место за
свој боравак они дођоше к селу, званом Натареа, недалеко од Илиопоља.[4] Тако,
у близини тога села, Јосиф остави Пречисту Дјеву Марију са Христом Господом под
смоквом, а сам оде у село да набави потребне ствари. А то смоквино дрво,
пружајући светим странцима склониште, раздвоји се одозго до доле и спусти свој
врх, правећи као неки заклон или шатор над њиховом главом; а доле, при дну
стабла, оно начини у пукотини као одају за боравак, и тамо Пречиста Дјева са
Младенцем леже и одмори се од пута. То место је и до данашњега дана у великом
поштовању не само хришћана него и код сарацена, који све до сада прислужују
кандило са јелејем у пукотини тога дрвета, те оно гори у част Дјеве која је са
Младенцем боравила тамо. Јосифу и Пресветој Богородици допаде се да наставају у
том селу. И нашавши себи кућицу недалеко од тог дрвета, они почеше живети у
њој.
Догоди
се и друго чудо силом Божанског младенца: тамо, у близини њихове кућице и оног
чудесног дрвета, појави се изненада извор живе воде, из кога Пречиста Дјева
захваташе воде за разне потребе, као и за купање свога Детенцета. Тај извор
постоји и данас; вода му је веома хладна и здрава. Но најчудноватије је то, што
је то у свој земљи Египатској једини извор живе воде; и он се слави у том селу.
Овим
се завршава повест о боравку Пречисте Богородице са Христом у Египту, где они
проведоше неколико година. Само се тачно не зна колико је година Господ провео
у Египту. Свети Епифаније вели две године, Никифор - три, а Георгије Кедрин -
пет година; други пак, као Аминије Александријски, сматрају да је провео седам
година. У сваком случају несумњиво је то, да је Господ остао тамо до смрти
Иродове, као што и каже Еванђеље: "и би тамо до смрти Иродове" (Мт.
2, 15).
После
покоља Витлејемске деце и после страхотне погибије бедног Ирода, Ангео Господњи
опет се јави у сну Јосифу у Египту, наређујући му да се врати из земље
Египатске у земљу Израиљеву, јер су, рече Ангео, изумрли који су тражили душу
детета (Мт. 2, 20). Јосиф устаде, узе Дете и Матер Његову и крену у Јудеју,
која сачињаваше најбољи и највећи крај земље Израиљеве. Али чувши да Архелај
царује у Јудеји место Ирода оца свога побоја се ићи онамо. Јер Ирод остави за
собом три сина: првог Архелаја, другог Ирода Антипу, и трећег, најмлађег,
Филипа. Сви се они после смрти свога оца упутише у Рим да ћесар расправи њихову
парбу, пошто је сваки од њих хтео да добије очев престо. Ћесар не хте ниједнога
од њих да начини царем, него раздели царство на четири дела, назвавши их
четворовласницима. Најстаријем брату Архелају он даде Јудеју; Ироду Антипи даде
Галилеју, а најмлађем брату Филипу Трахонитску покрајину; Авилинију пак он даде
Лисанију, најмлађем сину Лисанија Старог, некадашњег пријатеља Иродовог, кога
Ирод уби из зависти. Отпуштајући их из Рима, ћесар обећа Архелају дати и царско
достојанство, ако се само покаже добар и ревностан управитељ у својој области.
Но Архелај се не показа нимало бољи од свога свирепог оца, мучећи и убијајући
многе: јер чим дође у Јерусалим, он одмах низашто поби три хиљаде људи, и
нареди да многе грађане муче о празнику усред храма пред свим сабором
јеврејским. Због такве своје свирепости он би, након неколико година, оптужен
ћесару, лишен власти и послан у заточење.
Јосиф,
по повратку свом, чувши да овај опаки Архелај царује у Јудеји, побоја се ићи
тамо, него примивши обавештење у сну од оног Ангела који му се и раније јављао,
отиде у пределе Галилејске, у државу Ирода Антипе, брата АрхелДјева, јер овај
Ирод с кротошћу управљаше народом; и настани се Јосиф у граду Назарету, у коме
они и раније живљаху, да се збуде што су пророци рекли о Христу Господу да ће
се Назарећанин назвати. Њему слава вавек. Амин.
СПОМЕН
СВЕТОГА
ЈОСИФА,
Обручника Пресвете Дјеве Богородице
ЈОСИФА,
Обручника Пресвете Дјеве Богородице
СВЕТИ
Јосиф беше рода царскога, из дома Давидова и Соломонова, унук Мататов, праунук
Елиезеров, син Јаковљев по природи, а Илијин по закону. Јер дед његов по рођењу
оца његова Јакова умре. Жену пак Мататову, мајку Јаковљеву, узе Мелхиј, из
колена Натана, сина Давидова, и роди Илија. А Илије се ожени, и умре без деце;
а после њега Јаков, који му беше брат по мајци али не и по оцу, узе жену
његову; јер закон прописиваше да ако ко умре не имајући деце, онда нека брат
узме жену његову и подигне семе брату своме (1. Мојс. 38, 8). По томе дакле
закону Јаков узе жену братњеву, и роди овог светог Јосифа обручника; и бејаше
Јосиф, као што је речено, син обојице: по природи Јаковљев, а по закону Илијин.
Због тога свети евангелист Лука, излажући родослов Христов, назва оцем
Јосифовим Илија, говорећи о Христу овако: Исус беше, као што се мишљаше, син
Јосифов, Илијин, Мататов (Лк. 3, 23-24), спомињујћи Илија место Јакова.
О
овом светом Јосифу постоје различита мишљења код западних и источних хришћана.
Западни кажу да је он све до смрти своје био девственик, и уопште није ступао у
брак; а источни тврде да је он имао жену и родио децу. Тако, древни историчар
грчки Никифор, наводећи светог Иполита, каже да се он оженио Саломијом; али не
оном Саломијом из Витлејема, названом бабицом Господњом, већ другом: јер она из
Витлејема беше рођака Јелисавети и Пресветој Богородици, а ова беше кћи Агеја,
брата Претечиног оца Захарије; а Агеј и Захарија беху синови свештеника
Варахије. Са овом дакле Саломијом, ћерком Агејевом, свети Јосиф живећи у чесном
браку роди четири сИ"а: Јакова, Симона, Јуду, Јосију, и две кћери: Естиру
и Тамару, или како други кажу - Марту; а синаксар у недељу светих Мироносица спомиње
и трећу кћер, по имену Саломију, која беше удата за Заведеја. Георгије Кедрин
пак, споменувши две кћери Јосифове, вели да је једна од њих, Марија, била удата
за Јосифовог брата Клеопу, и то после Јосифова повратка из Египта; но та
Марија, како изгледа, исто је лице са Мартом или Тамаром. Но ма која кћер била
она, и ма колико кћери имао Јосиф, једно је сигурно: да је свети Јосиф био
жењен и имао синове и кћери.
Но
престављењу своје жене Саломије свети Јосиф живљаше као удовац доста година,
проводећи у чистоти дане своје. Његово свето и беспрекорно живљење је
посведочено у Светом Еванђељу кратким, но веома похвалним речима: А Јосиф муж
њезин, будући праведан (Мт. 1, 19). - И шта може бити веће од оваквог
сведочанства? Он беше толико праведан, да је својом светошћу превазишао остале
праведне праоце и патријархе. Јер ко се нађе достојан да постане обручник и
привидни муж Пречисте Дјеве, Матере Божије? И коме би дата таква част, да буде
назван оцем Христовим? Ваистину Господ по срцу своме нађе овога мужа, коме откри
"непознатости и тајне премудрости" Своје (Пс. 50, 8), учинивши га
служитељем тајне нашега спасења. А када он већ беше старац од осамдесет година,
њему би обручена Пречиста Дјева Марија и дата на чување девства Њеног. И он са
сваком богобојажљивошћу и страхом служаше Њој као Матери Божјој, а својој и
свега света Госпођи и Владичици, а тако исто служаше и рођеном од Ње
Богомладенцу, и за време бегства у Египат, и по повратку отуда, и за време
боравка у Назарету, издржавајући их трудом руку својих, јер он беше дрводеља и
човек сиромах, иако царскога рода. Јер Господу се хтело да се роди у сиротињи,
узевши од царскога рода само тело, а не и царску славу, богатство и господство.
Због тога Он благоволи имати сиромашном и Своју Пречисту Матер, сиромашним и привидног
оца Свог, дајући пример смирења.
Пошто
поживе сто десет година, свети Јосиф мирно сконча и отиде ка оцима својим који
се налажаху у шеолу,[5] носећи им радосну и тачну вест: да је дошао жељени
Меоија, који има ослободити и спасти род људски, Христос Господ, коме слава
вавек. Амин.
НЕДЕЉА
СВЕТИХ БОГООТАЦА
по Рођењу Христовом:
СПОМЕН
ЈОСИФА ЗАРУЧНИКА, ДАВИДА цара
и ЈАКОВА БРАТА ГОСПОДЊА
по Рођењу Христовом:
СПОМЕН
ЈОСИФА ЗАРУЧНИКА, ДАВИДА цара
и ЈАКОВА БРАТА ГОСПОДЊА
У ПРВУ
недељу после Рођења Христовог - Божића, која пада у дане од 26. децембра па до
оданија Празника, тојест до 31. децембра, празнује се спомен светих и праведних
Богоотаца, то јест најближих сродника Господа Христа по телу. И то: спомен
светог и праведног Јосифа Заручника, светог Цара и Пророка Давида и светог
Јакова Брата Господња.
Свети
Цар и Пророк Давид, син Јесејев из племена Јудиног, богоотац је Христов по
телу, јер је Спаситељ Исус Христос рођен "од семена Давидовог",
"из корена и рода Давидовог" (Јн. 7, 42; Рм. 1, 3; Откр. 5, 5; 22,
16), због чега се и назива у Новом Завету више пута"Сином Давидовим"
(Мт. 1, 1; 9, 27; Лк. 18, 38 итд.), а царство Месијино се назива "царством
Давидовим" (Лк. 1, 32; Марк. 11, 10). Свети Цар и Пророк Давид био је
"Помаза ник Господњи" и као такав праобраз је Христа - Помазаника
Божјег. У својим пак Псалмима богонадахнути Давид много пута врло подробно и
тачно пророкује о рођењу, страдању и васкрсењу Спаситеља Христа и о Цркви
Његовој, тако да су Псалми уствари старозаветно Еванђеље, и они после важе и у
новозаветној Цркви и долазе одмах иза Еванђеља и Апостола. Опширније о цару
Давиду може се видети у Књигама о Царевима.
О
светом пак Јакову Брату Господњем по телу и првом епископу Јерусалимском видети
опширније под 23. октобром, када се он посебно светкује.
Светог
и праведног Јосифа Заручника Еванђеље назива "мужем праведним" (Мт.
1, 19). Он је био из рода цара Давида и био је по занимању дрводеља. Због
његове праведности и богобојажљивости даде му се од Бога Пресвета Дјева Марија
у заштиту, и додели му се велика част и удео у домостројству људскога спасења.
У осамдесетој години својој узео је Он Пресвету Дјеву из храма Јерусалимског у
свој дом, а упокојио је се потом у својој 110. години. Његова улога приликом
рођења Господа Христа од Пресвете Богородице у Витлејемској пећини описана је
код светих Еванђелиста Матеја и Луке, и о томе се опширније говори под 25. и
26. децембром.
Молитвама
светим богоотаца Христових по телу, Праведног Јосифа, Цара Давида и Јакова
Брата Господњег, нека Господ и Бог и Спас наш Исус Христос помилује и спасе све
нас. Амин.
1. На
стиховање стихира 2.
3. Свети Паладије Еленопољски (368-430), писац чувеног Лавсаика;
спомен његов Црква празнује у Сирну суботу.
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.