Света Текла - 24. септембар
Благовестећи свето Еванђеље, свети апостоли
Павле и Варнава дођоше у Иконију и
одседоше код Онисифора, кога свети Павле спомиње у посланици
Тимотду, говорећи: Господ нека да милост Онисифорову дом јер ме много пута
утеши, и окова мојих не постиде се (2 Тм. 1 16). Живећи у дому Онисифорову, они
често посећиваху синагогу, неустрашиво проповедаху реч Божју, извођаху људе на
пут спасења и обраћаху их вери у Господа Христа. Тада многи, слушајући њихову проповед
и видећи знаке и чудеса које чињаху, повероваше у Господа нашег Исуса Христа (Дела
апостолска 14, 1-3).
У то време живљаше у Иконији веома лепа
осамнаестогодишња девојка Текла, кћи Теоклије, из рода чувеног и славног. Она
беше верена за једног од најугледнијих младића у граду, Фамира, веома богатог и
лепог. Видећи чудеса која апостоли чињаху, Текла заједно са другама слушаше
беседу њихову у дому Онисифорову крај прозора, ревносно пазећи на речи њихове.
Семе речи Божје паде на добру земљу, и дејством Светога Духа оно се дубоко
укорени у Теклином срцу и ниче: јер она поверова у Сина Божјег, и заволе Га и
свом душом прилепи се уз Њега.
Манастир свете Текле, Малула, Сирија |
А Павле, руковођен Богом, стаде говорити о
девствености и целомудрију, наглашујући да девојка која чува девственост своју
из љубави према Христу слична је анђелима и јесте невеста Христова, а Христос
је њен Женик који је уводи у Своје небеске дворе. Много говорећи о томе, свети
Павле побуди Теклу на чување девствености, и она тада тврдо реши у срцу свом да
остави вереника свог и све сласти овога света и да служи Христу у девственој
чистоти до смрти своје. И тако, мудра девојка чистотом својом постаде невеста
Женика Небеског и свесрдном љубављу последова Њему. Горећи том љубављу као
серафимским огњем, она се растапаше као восак, и на њој се зби реч светог цара
Давида: Срце моје поста као восак, растопи се у мени (Пс. 21, 15). Усхићена
беседом Павловом, Текла проведе три дана и три ноћи слушајући светог апостола,
и потпуно заборави на храну и пиће и телесни одмор. Као што некада Марија,
севши крај ногу Исусових, сва беше обузета мишљу о Богу (ср. Лк. 10, 39. 42),
тако се и Текла храњаше само речју Његовом, јер је у Светом Писму речено: Не
живи човек само о хлебу, него о свакој речи која излази из уста Божјих (Мт. 4,
4).
Пећина у којој се чувају мошти свете Текле |
Међутим, Теоклија, дознавши за своју кћер
Теклу да је поверовала у Христа и ревносно слуша реч Божју, дође и с гњевом
насилу је одвуче од овог душекорисног подвига, а свете проповеднике - апостоле
укори и навређа, и кћер своју, то јагње Христово, отрже од стада Христова.
Затим дозва вереника њеног Фамира, и рече му: Зар ти не мариш за вереницу
своју, коју је захватило неко лудило? Погледај: она је заведена од три дошљака
- варалица, који својим виспреним речима обмањују безумне људе; ево већ три
дана она се не одмиче од њих, заборавивши на кућу своју. Тада Фамир стаде мило
и нежно говорити Текли о својој љубави; али она окреташе лице своје од њега, и
не хте не само да разговара са њиме него ни да погледа на њега, јер у срцу свом
она ношаше другога Женика, дивнијег од свих синова људских. Гледајући на Њега
духовним очима својим, она разговараше с Њим у уму свом; а овај трулежни и
привремени женик постаде јој одвратан. Фамир, видећи да га Текла одбацује и не
воли, силно се ожалости; а разјарена Теоклија дохвати своју кћер и стаде је
тући, за косу вући и ногама газити. Затим је затвори саму, и мораше је глађу.
Но, приморавана самом природом материнске љубави, она плакаше због своје кћери;
па грлећи је и љубећи је, она је са сузама мољаше да не одбацује свога вереника,
дивног, богатог, високородног, и веома угледног. Потом је посади за трпезу
поред Фамира. Но Текла окренувши се од њега, сеђаше ћутећи и гледаше у земљу
ништа не једући, само често уздисаше из дубине срца за својим Небеским Жеником.
А када Фамир, умиљавајући јој се, хтеде да је силом загрли и пољуби, она му
пљуну у очи и оте му се из руку као птица из мреже. Тада се мати поново
разбесне од гњева и стаде је бити. А Фамир, страховито ојађен, оде кнезу да се
жали на апостола Павла, и овако говораше кнезу: У нашем се граду појавио неки
туђинац; својим враџбинама он обмањује народ и, одвраћајући га од поштовања
богова, обраћа га некаквом Христу Исусу, распетом од стране Јевреја. Он обману
и девојку Теклу, моју вереницу; испрва она ме је силно волела, а сада неће ни
да ме погледа, већ ме се гнуша као губавог и бега од мене као од звера; тако
тај врач угаси у њој љубав њену према мени; и ја не могу да схватим шта то он
начини од ње.
Кнез позва апостола Павла и упита га, одакле
је и шта ради у њиховом граду. А Павле, отворивши своја апостолска уста, стаде
по обичају свом говорити реч Божју проповедајући Исуса Христа. Но кнез,
одложивши за касније суђење Павлу, нареди да Павла свежу, посаде у тамницу и
држе га тамо док се не укаже прилика да се његова ствар подробно испита.
Међутим Текла, чувши да су због ње апостола Павла посадили у тамницу, устаде
ноћу, тајно изађе из куће и оде к тамници. Но нашавши стражара где чува врата
тамнице, она скиде са себе огрлицу и други златни накит, и даде их стражару
молећи га да јој отвори врата и пропусти је к Павлу. То спомиње свети Златоуст,
говорећи: „Чуј о светој Текли; она, да види Павла, даде своје злато тамничком
стражару; а ти ни једног гроша не желиш да даш, да би видео Христа“. - Тамнички
стражар се обрадова скупоценој огрлици и златном накиту, и испуни Теклину молбу
и уведе је код светога Павла. Текла са радосним сузама паде пред њим, и целива
окове сужња Христова. Угледавши је, Павле се најпре пренерази, али кад потом
сазнаде све шта је она пропатила од матере и од вереника ради целомудрија, он
се обрадова великом радошћу због јунаштва младе девојке и пољуби је у главу,
благосиљајући је и похваљујући њену веру и девичанско целомудрије, и називаше
је невестом Христовом, и првом ћерком својом коју је родио благовешћем. И сеђаше
Текла у тамници са Павлом као кћи са оцем, слушајући његове отачке поуке и
слажући речи његове у срцу свом као скупоцено бисерје. А учаше је он много вери
у Господа Христа, и љубави божанској, и целомудреном чувању девствености; и
потпуно је утврди у науци Христовој.
За то време у дому Теоклијином стадоше тражити
Теклу, и пошто је не нађоше настаде узбуђење, плач и кукњава. Мајка је плакала
за својом ћерком, Фамир за вереницом, робиње за госпођом својом; слуге се
разлетеше на разне стране, тражећи је, и распитујући по улицама и по кућама,
али је нигде не нађоше. Тек после доста времена дознадоше да се она налази у
тамници, одјурише тамо и нађоше је крај апостола Павла где привезана божанском
љубављу смирено слуша његове поуке. Онда је узеше и изведоше из тамнице, па о
свему обавестише кнеза. Кнез, севши на судишту, нареди да Павла доведу из
тамнице. Чим народ угледа Павла повика кнезу: Кнеже, овај човек је мађионичар,
погуби га! - Нарочито Фамир наваљиваше да Павле буде погубљен, жалећи се на
њега што вереницу његову одврати од њега. А дозвана би и Текла. Кнез је упита:
Зашто се ти гнушаш свога вереника, тако дивног и благородног? Зашто се не
удајеш за њега? - А она гледаше у Павла и ништа не одговараше, безгласна као
јагње. Тада мајка њена Теоклија, заборавивши на природну материнску љубав своју
према кћери и изменивши то осећање, као љута лавица или разјарена медведица
рикну ка кнезу вичући: Спали ову злу хуљу! јер заслужује такву смрт. Није она
моја кћи, јер не слуша мене, мајку своју. Спали је за пример другима! нека се,
видећи то, уплаше све девојке у овом граду, и нека се не усуде не послушати
мајке своје и противити им се, као ова свезла и непослушна. Не! ово није чедо
моје, није пород утробе моје, већ проклети изрод и суви изданак. Спали је!
Тако мајка упорно захтеваше да њена кћи буде
спаљена, а Фамир настојаваше да Павле буде погубљен. Кнез пак дуго испитиваше
светог апостола, и не нађе на њему никакве кривице сем што проповеда Христа,
зато га и не осуди на смрт, него нареди да га протерају из града, да не би
друге девојке наговарао на чување девствености. И прогнан би Павле, и са њим
Варнава, и Онисифор са синовима својим. Уосталом, Павле је и сам журио да изађе
из града, не само зато што су га гонили кнез, Фамир и Теоклија, него што га је
и народ нападао и хтео да га убије због проповедања речи Божје и због
сведочанства његова о Исусу Христу. То спомиње свети Лука у Делима Апостолским,
говорећи: Јевреји који не вероваше подбунише и раздражише душе незнабожаца на
браћу. И мноштво градско раздели се, и једни бејаху с Јеврејима, а једни с
апостолима. А кад навалише и незнабошци и Јевреји са својим поглаварима да им
досаде и камењем да их побију, они дознавши побегоше у градове Ликаонске, у
Листру и у Дерву (Д. А. 14, 2. 4-6), и одатле у Антиохију. Но најпре они
проведоше неколико дана недалеко од града Иконије у једном гробу, поред пута за
Дафну, желећи да сазнаду шта ће бити са Теклом; и постећи они се усрдно мољаху
за њу, да је Господ укрепи и излије милост Своју на њу, што и би.
Кнез је дуго приморавао Теклу да се са
пређашњом љубављу понаша према своме веренику, па пошто у томе ни најмање не
успе, он је на молбу њене мајке Теоклије осуди на спаљење. Ради тога донесоше
много сувих дрва, сена и грања, сложише их и начинише огромну ватру; онда слуге
узеше свету Теклу да је воде на ломачу; али она недаде да је воде, већ сама
хитро приђе к спремљеној ломачи, и прекрстивши се узиђе и стаде на врх ломаче,
готова да изгори, - њој не беше страшан вештаствени огањ, јер сама гораше
невештаственим огњем љубави божанске. Стојећи на ломачи она гледаше народ, и
угледа у обличју Павла Господа где стоји и налаже јој да буде храбра Стога
свети Кипријан у својој беседи о мученицима овако се у молитви обраћа Господу:
Предстани нам као Павлу у оковима и Текли у огњу.
Крај 1. дела
Извор: Житија Светих
Слике: интернет
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.