19. Преступивши заповест Божију и
послушавши лукаву змију, Адам се продао и препустио ђаволу, тако да се лукави
обукао у душу, прекрасну твар. Душа се назива телом лукаве таме све док у њој
пребива тама греха, зато што живи и бива држана у лукавом веку таме, као што и
апостол говори, помињући греховно тело и тело смрти: Да се уништи тело
греховно(Рим.6,6), и још: Ко ће ме избавити од тела смрти ове? (Рим.7,24).
Душа није од природе Божије, нити је од природе лукаве таме, већ је умна велика
и дивна твар испуњена лепотом, прекрасни образ и подобије Божије. Лукавство
тамних страсти у њу је ушло као последица пада.
20. У почетку заробивши човека, лукави кнез (тј. царство таме) је обложио и обукао душу влашћу таме као што иначе човека облаче кад га спремају за цара, давши му сву царску одору и омогућивши му да од главе до ноктију носи све царско. Лукави кнез је грехом обукао душу, целу њену природу, и целу је оскрнавио, не оставивши без своје власти ни један њен део, ни помисли, ни ум, ни тело. Он ју је обукао у порфиру таме. Када је (болесно), тело страда у целини, а не само један његов уд. Тако је и сва душа пострадала од лукавих страсти и греха. Лукави је читаву душу, која је неопходни део човека, обукао у своју злобу, тј. грех. На тај начин је тело постало страдално и трулежно.
21. Говорећи: Свукосте старога човека са делима његовим (Кол.3,9), апостол мисли на савршеног човека код кога очи одговарају очима, глава глави, уши ушима, руке рукама и ноге ногама. Јер, лукави је оскрнавио целог човека, душу и тело, обукао га у грех и начинио старим, упрљаним, нечистим, богоборним, човеком који се не покорава закону Божијем, како више не би гледао како је пожељно за њега, већ како би и гледао лукаво, и слушао лукаво, и како би му ноге журиле на злочин и руке чиниле безакоње, и срце помишљало на зло.
22. Стари човек је са себе скинуо савршеног човека и понео одећу царства таме, одећу хуле, неверја, дрскости, таштине, гордости, среброљубља, похоте, као и другу одору царства таме, нечисте и скверне подеротине.
23. Непријатељ се и трудио да Адамовим преступом рани и помрачи унутарњег човека, тј. владалачки ум који сагледава Бога. Његове очи су прогледале за пороке и страсти када су му већ постала недоступна небеска блага.
24. Духови злобе везују душу оковима таме, тако да она не може да воли Господа колико би желела, нити да верује колико жели, нити да се моли колико жели. Од преступа, наиме, првог човека, ми при сваком [добру] сусрећемо очигледно и тајно противљење.
Видећи такво погубно стање, Бог и
анђели су се сажалили на палога.
25. Онога дана када је пао Адам,
Бог је ишао по рају и, видевши га, са сажаљењем рекао: "Како си изабрао
зло поред толиких добара! Какав стид те је покрио после толике славе! Зашто си
сада тако помрачен, тако изобличен, тако трулежан? Каква те је само тама
покрила после онакве светлости!" Творац се сажалио на Адама који је пао и
умро за Бога. Анђели, све силе, небеса, земља и сва твар оплакивали су његову
смрт и његов пад. Јер, твар је видела да је онај који им је дат за цара постао
слуга супротне и лукаве таме. Тако је он горком тамом обукао своју душу, зато
што се над њим зацарио кнез таме. Управо је Адам онај [човек] кога су
израњавили разбојници и полумртвог оставили на путу из Јерусалима у Јерихон.
Правда га је ипак подвргла
праведној казни. Он је напуштен као остављени дом.
26. Преступивши заповест, Адам је
изгнан из раја, навукавши на себе гнев Божији. Као што је Бог некада,
разгневивши се на Јудејце, Јерусалим предао на срам непријатељима, па су они
који су их мрзели загосподарили над њима, те је нестало и празника и приноса,
тако се прогневио и на душу због преступа заповести, предавши је непријатељима,
демонима и страстима. Преваривши је, они су је потпуно понизили, те је нестало
сваког празника, тамјана и приноса који је душа пружала Богу. Јер, сви путеви
који су водили ка њој испунише се дивљим зверима, и у њој се угнездише
гмизавци, тј. лукави духови. Као што се кућа у којој се не живи облачи у таму,
бешчашће и поругу, пунећи се нечистотом и смрадом, тако се и душа у којој не
ликује Владика са анђелима, пуни греховном тамом, срамним страстима и сваким
бешчашћем.
27. Пошто је човек због преслушања
примио клетву на клетву: Трње и чичак ће ти давати земља (Пост.3,18),
и још: "Земља коју обрађујеш неће ти дати плодове своје", - на земљи
његовог срца су се изродили и израсли трње и чичак. Непријатељи су преваром
украли његову славу и обукли га у срамоту. Отета је његова светлост и он је
обучен у таму. Они су му убили душу, расули и разделили његове помисли, свукли
ум са његове висине. Тако је човек - Израиљ постао роб истинског фараона. Он је
над човеком поставио надзорнике и оне који су га гонили, тј. лукаве духове да
би, хтео не хтео, вршио лукава дела његова, да би припремао глину и опеке.
Удаљивши човека од небеског начина мишљења, он га је низвргао ка вештаственим,
земљаним, смртним и лукавим делима, и ка сујетним речима, помислима и
расуђивањима. Павши са своје висине, душа је сусрела човекомрзно царство и
сурове кнезове који је принуђавају да им зида греховне градове порока.
Наставиће се
Извор: Добротољубље
О светитељу: Житије
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.