Благодатни огањ
Сваке година на Велику суботу, управо на онај дан између голготског
Распећа на Велики петак и Васкрса Сина Божјег у недељу, у Јерусалиму на земљу
са неба силази лагодатни огањ. To je дан који је тело Господа, колико можемо
знати, провело управо ту, у Гробу, у Кувуклији. Дан који је свет провео „без
Бога", жртвено пострадалог на Крсту за разрешење грехова света. Тај дан је
и једна од могућих симболичких представа целокупне историје палог човечанства,
јер означава трајање између богоубилачког (богоотпадничког) суноврата у таму и
васкршње победе над победама: победе над смрћу и обнове богочовечанства.
Гроб Господњи је место у пећини где је лежало тело Христово по погребу.
Сада је то Кувуклија, капела Гроба Христовог унутар Васкресењског храма у
Јерусалиму. Сваке године, у суботу пред православни Васкрс када служи
православни првојерарх, у Кувуклији, на Гробу Господњем, дешава се једно од
највећих чуда које се понавља од давнина. Са неба силази Благодатни огањ који
чудесно пали свеће православном патријарху, а потом и осталим верницима.
На Велику суботу ходочасници, људи различитих националности и
представници различитих цркава, долазе у Храм гроба Господњег и чекају особити
Божији благослов, силазак Благодатног огња. Још са вечери у петак у храму су
погашена сва кандила, врата Кувуклије запечаћена су. Око два часа после подне
литија коју предводи јерусалимски патријарх пристиже ка Кувуклији. Патријарх се
разодева, остаје само у стихару, и с тридесет три свеће у рукама, по броју
Спаситељевих година проживљених на земљи, улази ка Гробу. Људи с усрдном
молитвом ишчекују чудо. И наједном: светлост обасјава Кувуклију. Патријарх
излази са упаљеним свећама. Свако тежи да о пламен тих свећа запали своју. За
неколико минута читав храм се испуњава бело-плавичастим сјајем. Људи као да се
купају у неопалимом огњу, који никога не пече. Сви се радују сишавшој
благодати, осећају невидљиво присуство Исуса Христа."
"... Свети огањ је почео да да се појављује у олтару Анђела, у
великој већини случајева у облику лука над улазом у сам Гроб Господњи. Понекад
је огањ хитао ка пећини и као да је тамо улазио час с једне час с друге стране.
Огањ има бело-плавичасту боју, као и у суботу уочи Васкрса, и појављивао се 20
пута".
"Тог дана кад смо били крај Гроба Господњег патријарх се молио око
један час. Видео сам плави бљесак у Кувуклији, а затим је он све јаче и јаче
светлео. Пламен је мало помало, а потом разгоревајући букнуо и када је свети
патријарх почео да предаје запаљене свеће верницима, пламен се ширио по целом
храму муњевитом брзином".
Да би се отклониле сумње у овај чудесан догађај, појава светог Огња се
збива под строгим и ревносним надзором цивилних власти. Ево белешке о службеним
мерама које се предузимају:
"Све ватре у храму се гасе још претходног дана, на Велики петак, и храм остаје под контролом полиције. Просторија Гроба Господњег се темељито прегледа и затим се улаз у њу запечаћује. Самог патријарха прегледају од главе до пете, како би утврдили нема ли нечег запаљивог. Тек после тога скидају печат са улаза у Гроб Господњи и пуштају патријарха у њега ради добијања Благодатног огња. Кроз неко време, после усрдне молитве, добивши Благодатни огањ, патријарх њиме пали свежњеве свећа, излази и предаје огањ присутнима у храму, и сав се храм озарује морем огња." ("Чуда на гробу Господњем", 3-4)
"Све ватре у храму се гасе још претходног дана, на Велики петак, и храм остаје под контролом полиције. Просторија Гроба Господњег се темељито прегледа и затим се улаз у њу запечаћује. Самог патријарха прегледају од главе до пете, како би утврдили нема ли нечег запаљивог. Тек после тога скидају печат са улаза у Гроб Господњи и пуштају патријарха у њега ради добијања Благодатног огња. Кроз неко време, после усрдне молитве, добивши Благодатни огањ, патријарх њиме пали свежњеве свећа, излази и предаје огањ присутнима у храму, и сав се храм озарује морем огња." ("Чуда на гробу Господњем", 3-4)
Овај Благодатни огањ током првих минута апсолутно не пали и не пече.
Тек после постаје уобичајени, стихијски, материјални.
О Благодатном огњу писали су још свети Григорије Ниски (4. век) и свети Јован Дамаскин (8. век), црквени историчар Јевсевије (4. век). Трифон Коробејников и Јуриј Георгиј Греков, московски ходочасници из 16. века, бележе да су међу присутним хришћанима на Велику суботу у Храму гроба Господњег, баш овим редом: Грци, Сиријци, Срби, Ибери (Грузини), Руси, аријанци, воложи...
О Благодатном огњу писали су још свети Григорије Ниски (4. век) и свети Јован Дамаскин (8. век), црквени историчар Јевсевије (4. век). Трифон Коробејников и Јуриј Георгиј Греков, московски ходочасници из 16. века, бележе да су међу присутним хришћанима на Велику суботу у Храму гроба Господњег, баш овим редом: Грци, Сиријци, Срби, Ибери (Грузини), Руси, аријанци, воложи...
Из описа бројних ходочасника дознајемо да су православни првосвештеници
који добијају Благодатни огањ људи високе духовности, који сами представљају
узор благочестивости. У успоменама Варваре Брин де-Сент Иполит, ходочаснице из
19 века, она описује како је после појаве овог чуда на Велику суботу 1859.
године посетила митрополита Мелетија из Петре, који је те године примао
Благодатни огањ: "Био је веома омршао и убледео, али је израз његовог лица
зато био пријатнији и одликовао се необичним спокојем. Посматрао ме пажљиво и
продорно и, погађајући моју потпуну убеђеност у знамење Божје благодати, рекао:
,Овога пута благодат је већ била сишла на Гроб Спаситељев када сам ушао у
Кувуклију; јасно је: ви сте се сви тако усрдно молили да је Бог услишио ваше
молитве. Дешавало се да се дуго молим са сузама, а да огањ не силази с небеса
до два часа. Овога пута сам га угледао чим су се за мном затворила врата... Кад
сам изашао, био сам као слеп, ништа нисам видео', одговарао је. ,И да ме нису
придржавали, пао бих!'
http://www.spc.rs/sr/blagodatni_oganj
У суботу по распећу, дођоше првосвештеници и фарисеји код Пилата да траже од њега да постави стражу испред Христовог гроба. Ово су урадили зато што су се плашили да ће неко од Христових ученика украсти Његово Тело, и тако ће народ поверовати да је Исус васкрсао, као што је и најављивао, “Послије три дана устаћу” (Мт. 27, 63). „Рече им Пилат: Имате стражу, идите те утврдите како знате. А они отишавши утврдише гроб са стражом и запечатише камен“ (Мт. 27, 65-66). На Велику Суботу, телом у гробу, а душом у Аду, Христос је разрушио врата пакла. Смрт која је до тада владала над преминулим душама, побегла је од Спаситеља. Тада је Господ душе праведника из ада увео у рајска насеља.
Статије на Велику суботу
„Животе Христе, био си положен у гроб, и анђелске војске се ужасаваху, славећи Твоје снисхођење."
„Један од Тројице ради нас у телу претрпе презрену смрт, ужасава се сунце и дрхће земља."
„Судија света као осуђеник стаде пред Пилата судију и би осуђен неправедно смрћу на крсном дрвету".
„Сунце а уједно и месец помрачивши се Спаситељу, понашају се као доброразумне слуге; који облаче црну одећу".
„Као човек умиреш Спаситељу добровољно, и као Бог васкрснуо си мртве из гробова и дубине грехова".
„Ко ће исказати заиста, нови страшни догађај? Јер онај који влада створењем данас прима страдање и умире за нас".
„Величамо Те, Исусе Царе и поштујемо погреб и страдања Твоја, којима си нас спасао од пропасти".
„О горе и хумке и множине људи, плачите сви и тужите са мном матером вашега Бога."
„О слатко моје пролеће, чедо моје најслађе, камо зађе Твоја лепота?"
„Достојно је величати Тебе животодавца који си на крсту руке раширио и сатро моћ непријатеља."
http://www.spc.rs/sr/velika_subota
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.