О посту
Очима је угодно да посматрају мирно море како се блиста и
сија јасном светлошћу, док његова глатка површина одражава блесак светлости.
Међутим, много је пријатније не само видети Цркву, него и говорити у њој,
сабраној у Богу, ослобођеној пометње, тајанствено озареној божанском светлошћу
и устремљеној ка том Блистању и рукама и очима, и свим осећањима и мислима.
Пошто ми је благодат Духа данас подарила да угледам тај прекрасни призор, као и
вас који сте даноноћно присутни у храму Божијем, старајући се да му приступите
без икаквог недостатка, могао бих да вас упоредим са изданцима надземаљског
стабла, засађеног крај извора воде Духа. И ја ћу, колико могу, потпомоћи том
орошавању. Као што ви јутарњим додајете и дневне молитве, тако ћу и ја, уколико
ми то време дозволи, јутарњој додати и вечерњу поуку, јасно вам указујући на
оне замке помоћу којих непријатељ нашег спасења на разне начине настоји да
бескорисним учини не само пост, него и нашу молитву.
Постоје, браћо, и друге врсте рђавог преједања и опијања,
али оне не долазе нити од јела и пића, нити од наслада које од њих потичу, него
од гнева на ближњег, од мржње и злопамћења, као и од сваког оног зла које они
рађају, о чему и Мојсеј говори у песми: Вино је њихово отров змајевски и
неизлечиви јед аспидин (5. Мојс. 32; 33). Зато пророк Исаија каже: Тешко онима
што су без вина пијани (Иса. 28; 1) и саветује, говорећи: Немојте постити
будући у свађи (Иса. 58; 4). Онима који у таквом стању посте, он као да говори
у име Господње: То ли називаш постом угодним Богу - кад повијеш врат свој као
срп? Зато одвраћам очи своје од вас кад ширите руке своје к Мени, и када
умножавате молитве своје, Ја не слушам (Иса. 58; 5,1; 15).
Према томе, пијанство такве врсте, које потиче од мржње и
које је, више него било шта друго, разлог да се Бог одврати од нас, ђаво
настоји да изазове код оних што се моле и посте. Он их подсећа на сагрешења
других људи према њима, подстиче их на злопамћење и оштри им језик за клевете.
Он при том чини да се уподобе оном човеку којега Давид описује како се моли
преиспуњен злобом: Смишљаш безакоње по цео дан, неправду је смислио језик твој,
као бријач оштар учинио си превару (Пс. 51; 3-4). Давид моли Бога да га избави
од таквих људи, говорећи: Избави ме, Господе, од човека злога, и од мужа неправедног
ослободи ме... изоштрише језик свој као у змије, отров аспидин је под уснама
њиховим (Пс. 139; 1,3) - Молим вас, браћо, да ми, у време поста и молитве, од
срца опростимо ако смо некад уистину имали или мислили да имамо нешто против
некога и да сви пребивамо у љубави. Осим тога, мислимо боље
један о другоме, подстичући се узајамно на љубав и добра дела. Говоримо добро
једни о другима и у самима себи расуђујмо и размишљајмо о ономе што је добро
пред Богом и пред људима, да бисмо постили похвалним и беспрекорним постом и да
би молитве које упутимо током поста биле Богу угодне, како бисмо Га по
благодати на доличан начин називали Оцем и могли одважно да Му кажемо: Оче, опрости
нам дугове наше као што и ми опраштамо дужницима својим (Мт. 6; 12).
Постоји, опет, и друга недолична ствар коју злонамерник
током поста и молитве полаже у наше душе. То је преузношење, које је у себи
носио и онај фарисеј: премда је постио и молио се, вратио се (са молитве) без
плода (досл. празан). Ми пак, знајући да је нечист сваки који је надменог срца
и да га Бог не прихвата, и знајући да смо дужници Богу у многим и великим
стварима и да враћамо тек најмањи део дуга, занемарићемо оно што је иза нас као
сасвим ништавно и стремићемо оном што је испред нас, постећи и молећи се
скрушеног срца, уз самопрекоревање и смирење, да би и наш пост био чист и
богоугодан, и да би у храму Божијем владали пажња и будност.
Други начин деловања лукавога, који чини да наш труд поста и
молитве буде бескористан, састоји се у томе да нас убеди да то чинимо (тј. да
постимо и да се молимо) из славољубља и лицемерја. Зато Господ у Еванђељу
саветује, говорећи:
Уђи у собу своју и, затворивши врата своја, помоли се Оцу
своме Који је у тајности; и Отац твој који види тајно, узвратиће теби јавно (Мт.
6,6).
Он то не говори зато што нам заповеда да се отуђимо од
сабирања у храму, од (заједничке) молитве и псалмопојања. У том случају не би
Му Псалмопојац - пророк говорио: Усред Цркве хвалићу Те (Пс. 21; 23), Исповедаћу
Те и хвалити међу народима, Господе, псалмопеваћу Ти међу незнабошцима (Пс. 56;
10) и Завете моје испунићу пред онима који Га се боје (Пс. 21; 26), а нама: У црквама
благосиљајте Бога (Пс. 67; 27) и Ходите, поклонимо се и припаднимо Њему и
плачимо пред Господом Створитељем нашим (Пс. 94; 6). Време нам не дозвољава да
сада наведемо и друге, још узвишеније примере. Господ, дакле, поучава да се
молимо у самоћи, у својим кућама, па чак и на својој постељи. подстиче нас да
се молимо Богу и у цркви, као што молитва која се твори „изнутра“, тј. умом,
подстиче да се молимо и уснама. Онај пак који хоће да се помоли само онда када
уђе у храм Божији, али ни код куће, ни на путу, ни на трговима не мари за
молитву, неће се истински молити ни онда кад се нађе у храму Божијем.
То показује онај што после речи: Готово је (приправно је) срце
моје, Господе, додаје: Певаћу и псалмопојаћу у славу Твоју (Пс. 56; 8) а на
другом месту каже: Када бих Те спомињао на постељи мојој, у јутрима бих
размишљао о Теби (Пс. 63; 7). Речено је, међутим, и следеће: А када постите, каже
Христос, не будите суморни као лицемери; јер они натмуре лица своја да се
покажу људима како посте. Заиста вам кажем: примили су плату своју. А ти када
постиш, намажи главу своју, и лице своје умиј, да те не виде људи где постиш,
него Отац твој Који је у тајности; и Отац твој, Који види тајно, узвратиће теби
јавно (Мт. 6; 16-18).
О, какво неупоредиво човекољубље! Господ
нам је овим речима сада објавио пресуду и одлуку која ће се пројавити на
будућем суду, да бисмо још овде задобијали бољу пресуду и бољи удео. Онима који
живе славољубиво, а не према Његовим заповестима Господ ће изговорити речи које
су сагласне с оним што сад говори: "Примили сте своју награду током свога
живота" као што је и Авраам, према еванђелској параболи, рекао оном богаташу
у пламену: Примио си добра своја у животу своме (Лк. 16; 25). Онима пак који се
подвизавају у врлини имајући само Њега у виду, Он каже да ће им узвратити јавно,
тј. да ће им пред оним општесветским сабором (досл. призором) узвратити
благословом, наследством, радошћу и непорочним и вечним наслађивањем. Онај Који
жели да се сви спасу и да дођу у познање истине, не жели да неко буде лишен
овога наследства, због чега, као што сам рекао, сада објављује Своју
непристрасну и непроменљиву пресуду, показујући да су синови Божији само они
што су презрели људску славу.
Због тога Он казује о овоме и о другоме, говорећи: Отац твој,
Који види тајно, узвратиће теби јавно, да би оне што су презрели празну и
људску славу учинио Својим синовима и са наследницима и да би их показао као
такве. Оне друге ће, међутим, уколико се не покају, лишити усиновљења. Господ
ово говори зато да наша молитва и пост не би били видљиви за људске очи, услед
чега од њих не би било никакве користи: догодило би се да одважно истрајавамо у
труду молитве и поста, а да се лишавамо награде за то! Говори нам да намажемо
главу уљем и да умијемо лице, тј. да се не трудимо да будемо бледи, прљави и
суве главе, као да смо измучени. постом и као да презиремо тело, због чега
бисмо добили похвалу од људи. Тако су услед славољубља поступали фарисеји, због
чега су праведно отуђени од Христове Цркве, и Господ строго забрањује да их
подражавамо.
Ако неко узвишено каже да се овде мисли на главу душе,
односно на ум као на њен владајући део и да лице овде означава маштовити део
душе (уобразиљу) у којем се налази постојано средиште оних утисака (досл.
дејстава) која потичу од чула, онда је добро ако, док постимо, помазујемо главу
уљем, тј. ако свој ум учинимо милосрдним, и ако умијемо своје лице, тј. своју
уобразиљу, од срамних и нечистих помисли, од гнева и сваког лукавства. Такав
пост, који се савршава на такав начин, не протерује и не посрамљује само све
рђаве страсти а заједно са њима и подстрекаче и творце ових страсти, односно
демоне, него и поснике придружује добрим ангелима и преображава их у ангеле,
чини да ангели буду њихови чувари и побуђује их (ангеле) да им помажу и да буду
њихови сатрудници.
У старини се, код оне тројице младића у Вавилону, украшених
истим таквим уздржањем и постом, показало да је заједно с њима у пламену и
четврти, који их је сачувао неповређенима и чудесно их орошавао. На сличан
начин је пред Данила, који је упражњавао вишедневни пост, стао ангео,
умудрујући га и предсказујући му будуће догађаје. Другом приликом, када је он (Данило)
молитвом и постом затворио уста лавовима, ангео је са великог растојања пренео
кроз ваздух пророка, који му је донео храну. Тако ће и у нама, који заједно
упражњавамо телесни и духовни пост и молимо се, уз садејство добрих ангела бити
погашен огањ телесних жеља, гнев ће бити укроћен као они лавови, и бићемо
причасни пророчкој храни надом у будућа добра, вером и умним
созерцањем, биће нам дато да газимо змију и шкорпију и сву силу ђаволску.
Пост који није такав и који се не савршава на такав начин сродан
је злим ангелима: њима је својствено гладовање (досл. неузимање хране, грч.
агрсхрш) повезано са гневом и мржњом, са гордошћу и противљењем Богу. Због тога
ћемо им се супротставити, будући да смо ми послушници и служитељи Добра, јер не
ратујемо против крви и тела, каже апостол, него против поглаварства, и власти,
и господара таме овога света, против духова злобе у поднебесју (Еф. 6; 12). Ми
не можемо да им се успротивимо искључиво постом, него ћемо, за своју заштиту,
користити и оклоп праведности, шлем спасоносне милостиње, штит вере као и мач
Духа, најмоћнији у одбрани, а то је нама упућена, спасоносна реч Божија. На тај
начин, треба да водимо добру битку, да сачувамо чврсту веру и да погасимо
стреле лукавога и да, показавши се у свему као победници, задобијемо небеске и
неувеле венце, радујући се заједно са ангелима у Самом Христу нашем Господу.
Њему приличи свака слава, власт, част и поклоњење са
беспочетним Његовим Оцем и свесветим, благим и живототворним Духом, сада и увек
и у векове векова. Амин.
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.