Икона "Спаситељ у Белом Хитону" Налази се у Великој лаври Светог Александра Невског Петроград |
Васкрсење Твоје Христе Спасе,
анђели певају на небесима,
и нас на земљи удостоји
да чистим срцем, Тебе славимо.
Христос васкрсе из мртвих,
смрћу смрт уништи,
и свима у гробовима живот дарова.
Мироносице дошавиш на гроб Животодавца нађоше Анђела где
седи на камену, и проговоривши он им овако говораше: Што тражите живога међу
мртвима? Што оплакујете Нетрулежног као у трулежи? Идите, јавите Ученицима
његовим.
Стих:
Ово је дан који створи Господ, обрадујмо се и узвеселимо се у њему.
Пасха, дивна Пасха, Господња Пасха,
Пасха свечасна нам грану,
Пасха, с радошћу загрлимо један другог!
О Пасха, избављење од жалости!
Јер данас Христос, засијавши из гроба као из дворца,
испуни жене радошћу
Говорећи: Јавите Апостолима.
СВЕТА И ВЕЛИКА НЕДЕЉА ПАСХЕ
Стих:
Ово је дан који створи Господ, обрадујмо се и узвеселимо се у њему.
Пасха, дивна Пасха, Господња Пасха,
Пасха свечасна нам грану,
Пасха, с радошћу загрлимо један другог!
О Пасха, избављење од жалости!
Јер данас Христос, засијавши из гроба као из дворца,
испуни жене радошћу
Говорећи: Јавите Апостолима.
СВЕТА И ВЕЛИКА НЕДЕЉА ПАСХЕ
ЛИТУРГИЈА
Пocт се окончава у поноћ,[1] и због тога се литургија на свету Пacxy служи веома рано, непосредно након јутрење.
Служи се литургија светог Јована Златоуста.
Како смо рекли, својеврсну срж пасхалне јутрење представља канон светог Јована Дамаскина, док се као својеврсно средиште пасхалне литургије примећује читање из Јовановог јеванђеља (Јн. 1,1-17). Овом читању претходи читање из Дела апостолских (Дела aп. 1, 18). Сведочење јеванђелисте јесте сведочење упућено читавом свету. To је сведочење о божанствености васкрслог Спаситеља света, Христа, Који је био, јесте и биће истински Лoroc, Онај Који Јесте и Онај који је Васкрсао и Који одлази тамо где је и раније био (погл. Јн. 8,15; 6,62), јер: „И нико се није попео на небо осим Онај који сиђе с неба, Син Човечији који је на небу“ (Јн. 3,13).
У делу Јеванђеља које се чита примећујемо два богословска сегмента, наиме то су стихови 1-4 и 14. стих.
Смисао ових стихова, у њиховом литургичком тумачењу, јесте да васкрснути може само Онај Који Јесте, неко ко је Вечан јер васкрсење изражава чињеницу неробовања уништењу и пролазности: „И ево, ја сам са вама у све дане до свршетка века. Амин.“ (Мт. 28,20). Ово је могао рећи само Онај који је за себе рекао: „Ја сам Први и Последњи“ (Откр. 1,17).
Јеванђеље које се чита на Пасху јесте на неки начин историја о вечности Творца и историја о Новом стварању.
Што се тиче основних текстова пасхалне службе, као и службе Велике суботе, слободно се може рећи да они одишу древношћу јер елементе ових служби сусрећемо у споменицима хришћанске литературе у којима препознајемо и тесну повезаност Пасхе и литургије. Та веза сачувана је и у савременој Православној богослужбеној пракси.
Пуноћа Пасхе откриће се у животу будућег века, али и сада, овде на земљи, у лепоти Пасхалне ноћи, верницима је дат предукус вечне радости и њене небеске дубине, њеног немерљивог сјаја.
Пocт се окончава у поноћ,[1] и због тога се литургија на свету Пacxy служи веома рано, непосредно након јутрење.
Служи се литургија светог Јована Златоуста.
Како смо рекли, својеврсну срж пасхалне јутрење представља канон светог Јована Дамаскина, док се као својеврсно средиште пасхалне литургије примећује читање из Јовановог јеванђеља (Јн. 1,1-17). Овом читању претходи читање из Дела апостолских (Дела aп. 1, 18). Сведочење јеванђелисте јесте сведочење упућено читавом свету. To је сведочење о божанствености васкрслог Спаситеља света, Христа, Који је био, јесте и биће истински Лoroc, Онај Који Јесте и Онај који је Васкрсао и Који одлази тамо где је и раније био (погл. Јн. 8,15; 6,62), јер: „И нико се није попео на небо осим Онај који сиђе с неба, Син Човечији који је на небу“ (Јн. 3,13).
У делу Јеванђеља које се чита примећујемо два богословска сегмента, наиме то су стихови 1-4 и 14. стих.
Смисао ових стихова, у њиховом литургичком тумачењу, јесте да васкрснути може само Онај Који Јесте, неко ко је Вечан јер васкрсење изражава чињеницу неробовања уништењу и пролазности: „И ево, ја сам са вама у све дане до свршетка века. Амин.“ (Мт. 28,20). Ово је могао рећи само Онај који је за себе рекао: „Ја сам Први и Последњи“ (Откр. 1,17).
Јеванђеље које се чита на Пасху јесте на неки начин историја о вечности Творца и историја о Новом стварању.
Што се тиче основних текстова пасхалне службе, као и службе Велике суботе, слободно се може рећи да они одишу древношћу јер елементе ових служби сусрећемо у споменицима хришћанске литературе у којима препознајемо и тесну повезаност Пасхе и литургије. Та веза сачувана је и у савременој Православној богослужбеној пракси.
Пуноћа Пасхе откриће се у животу будућег века, али и сада, овде на земљи, у лепоти Пасхалне ноћи, верницима је дат предукус вечне радости и њене небеске дубине, њеног немерљивог сјаја.
НАПОМЕНЕ:
,До оглашавања петлова“,- 89. правило
Трулског сабора. Такође погледати 1. правило светог Дионисија Александријског.
https://svetosavlje.org/sr/tumacenje-bogosluzenja-strasne-sedmice-i-pashe/17/
Васкршњи канон Светог Јована Дамаскина
СТИХИРА НА ЛИТИЈИ ОКО ХРАМА УОЧИ
ВАСКРШЊЕГ ЈУТРЕЊА
Васкрсење Твоје, Христе Спасе, анђели певају на небесима, и
нас на земљи удостој чистим срцем да Те славимо.
ТРОПАР
Христос васкрсе из мртвих, смрћу смрт уништи, и свима у
гробовима живот дарова.
КАНОН
ГЛАС ПРВИ, ПЕСМА ПРВА, ИРМОС:
Васкрсења дан је, просветлимо се, народе: Пасха је Господња,
Пасха, из смрти у живот и са земље на небо Христос Бог нас преведе док победну
песму појемо.
Очистимо чула, и угледајмо Христа како блиста неприступном
светлошћу васкрсења, и јасно чујмо како нам каже: “Радујте се!“, док победну
песму певамо.
Небеса да се достојно веселе, а земља да се радује, да
празнује свет видљиви и невидљиви, јер устаде Христос, весеље вечно.
ПЕСМА ТРЕЋА, ИРМОС:
Приђите да пијемо ново пиће, не из камена неплодног чудесно
изведено, него извор нетрулежности који провре из гроба Христа, у Коме се
утврђујемо.
Сада се све светлошћу испуни, и небо и земља и преисподња, да
сва твар слави устајање Христово, у коме се утврђује.
Јуче се сапогребох с Тобом, Христе, саустајем данас с
васкрслим Тобом; јуче се распех са Тобом, данас ме сапрослави, Спасе, у Царству
Твојем.
ИПАКОЈ, ГЛАС ЧЕТВРТИ
Претекавши јутро мироносице са Маријом, и нашавши камен
одваљен од гроба, слушаху од анђела: “Зашто са мртвима тражите Онога Који
пребива у вечној светлости? Видите погребне повоје, трчите и свету проповедајте
да је васкрсао Христос, умртвивши смрт, јер је он Син Бога Који спасава род
човечији“.
ПЕСМА ЧЕТВРТА, ИРМОС:
На Божаственој стражи Богоречити Авакум да стане с нама, и
покаже нам светлоносног анђела, који јасно вели:“Данас је спасење свету, јер
васкрсе Христос као свесилни“.
Као Онај Који отвори девичанску утробу Христос се јави у
мушком полу; као човек, би наречен Јагњетом; као непорочан, јер недоступан
скврни, Он је наша Пасха; и као Бог истинити би наречен савршеним.
Као једногодишње јагње, благословени наш
венац Христос, добровољно за све заклан би, као Пасха очишћујућа; и опет нам из
засија из гроба као красно Сунце правде.
Богородитељ Давид пред ковчегом који беше праслика (будућих
догађаја, нап.прир.) скакаше играјући, а ми, народ Божји свети, гледајући
остварење праслика, веселимо се божаствено, јер васкрсе Христос као свесилан.
ПЕСМА ПЕТА, ИРМОС:
Јутрењујмо раним зајутарјем, и уместо мира песму приенсимо
Владару, и угледајмо Христа, Сунце правде, који свима живот изблистава.
Гледајући безмерну доброту Твоју, они које је ад држао
свезане оковима ка светлости иђаху, Христе, веселим ногама, Пасху хвалећи
вечну.
Свећеносци, приступимо Христу Који из гроба излази као
Жених, и празнујемо празникољубивим чином Пасху Божју спасоносну.
ПЕСМА ШЕСТА, ИРМОС:
Сишао си у земну преисподњу, и растргао вечне окове, који су
спутавали заточене, и тридневан, као из кита Јона, васкрсао си из Гроба.
Сачувавши целе печате (на гробу, нап. прир), Христе, васкрсао
си из гроба, Ти, Који ниси оштетио кључеве Дјевине кад си се рађао, и отворио
си нам рајске двери.
Спасе мој, који си жива и незаклана жртва, Самога си Себе
добровољно принео Оцу, саваскрсао си свероднога Адама, васкрсавши из гроба.
КОНДАК
Ако си и у гроб сишао, Бесмртни, но адову си силу разорио, и
васкрсао си као победник, Христе Боже, женама мироносицама рекавши:“Радујте
се!“, и апостолима Твојим мир дарујући, палима дајући васкрсење.
ИКОС
Тражећи Сунце пре сунца, које негда беше зашло у гроб,
претекоше јутро дана жене мироносице, и једна другој говораху:“О, другарице,
дођите да миомирисима помажемо Тело живоносно и погребено, плот Онога Који
васкрсе палога Адама, што лежи у гробу. Идемо, потрудимо се као Мудраци (у
Витлејему, нап. прир.) и миро принесимо као дарове, не Ономе Који лежи у
пеленама, него Ономе Који је обмотан Плаштаницом, и заплачимо, и узвикнимо: о,
Владико, устани, палима даруј васкрсење.
Васкрсење Христово видевши,поклонимо се Светоме Господу
Исусу, јединоме безгрешноме; Крсту Твоме клањамо се, Христе, и Свето васкрсење
Твоје певамо и славимо, јер си Ти Бог наш, именом се Твојим именујемо. Ходите
сви људи, поклонимо се Светом Васкрсењу Христовом, јер гле Крстом дође радост
свему свету. Свагда благосиљајући Господа, певајмо Васкрсење Његово, јер се
прослави.
Васкрсе Христос из гроба, као што прорече, даде нам живот вечни,
и велику милост.
ПЕСМА СЕДМА ИРМОС
Онај Који младиће из пећи избави, поставши човеком,страда као
смртан, и страдањем смртно одева у лепоту нетрулежности, Он, једини
благословени и препрослављени Бог отаца.
Богомудре жене с миром за Тобом трчаху: Онога Кога као
мртвога са сузама тражаху нађоше да Му се с радошћу поклоне као живоме Богу и
тајанствену Пасху ученицима Твојим, Христе, благовестише.
Празнујемо умртвљење смрти, разарање ада, почетак другог
вечнога живота, и играјући певајмо Узрочника, јединог благословеног и
препрослављеног Бога отаца.
Јер заиста је свештена и свепразнична ова спасоносна и
светлозарна ноћ, која је прва навеститељка светлоносног дана устајања (свих из
гроба, нап. прев.), у којој Светлост ванвремена из гроба телесно свима засија.
ПЕСМА ОСМА ИРМОС
Ово је наречени и свети дан, једини Цар и господар свих
субота, празник над празницима и славље над слављима, у коме Христа занавек
благосиљамо.
Приђите, род новога винограда, Божаственог весеља у нарочитом
дану васкрсења Царства Христовог се причестимо, опевајући Га као Бога у све
векове.
Подигни очи своје, Сионе, и види: гле, дођоше ти као
Богосветла светила, од запада и севера и мора и истока чеда твоја, која у теби
заувек Христа благосиљају.
ТРОЈИЧАН
Пресвета Тројице, Боже наш, слава Теби!
Оче Сведржитељу, и Речи, и Душе, једна природо у Три
Личности, надсуштаствени и надбожаствени, у Тебе се крстисмо, и Тебе
благосиљамо у све векове.
ПРИПЕВ
Анђео клицаше благодатној:
Пречиста Дјево, радује се! И опет велим:Радуј се! Твој Син васкрсе тридневан од
гроба, и мртве подиже: народе, весели се!
ПЕСМА ДЕВЕТА ИРМОС
Светли се, светли се, Нови
Јерусалиме, слава гле Господња на теби засија. Певај сада и весели се, Сионе, а Ти, Пречиста, ликуј због устајања порода Твојега.
О,
Божаственаг, о, пренежног, о најслађег Твојега гласа, са нама си нелажно обећао
да будеш до краја света, Христе, Кога ми, верни, имајући као потврду наше наде
– радујемо се.
О, Пасхо велика и најсвештенија,
Христе, о Мудрости, и Речи Божја, и Сило, удостој нам да се још присније
причешћујемо Тобом у невечерњем дану Царства Твојега.
ЕКСАПОСТИЛАР САМОГЛАСНИ
Телесно уснув, као мртав, Царе и
Господе, тридневан си васкрсао, Адама подигавши из трулежности и разоривши
смрт: Пасхо нетрулежна, свету спасење! (Понавља се три пута)
СТИХИРЕ
Стих:Да васкрсне Бог и расточе се
непријатељи Његови.
Пасха свештена нам се данас
показа: Пасха нова, света, Пасха тајанствена, Пасха свечасна, Пасха Христос
Избавитељ; Пасха непорочна, Пасха велика, Пасха верних, Пасха која нам отвара
двери рајске: Пасха која освештава све верне.
Стих: Као што ишчезава дим, да
ишчезну.
Приђите после виђења, жене
мироносице, и Сиону реците: прими од нас радост Благовести о Христовом
Васкрсењу; весели се, ликуј и радуј се, Јерусалиме, видевши Цара Христа како исходи
као Жених из гроба.
Стих: Тако да погину грешници од
лица Божијег, а праведници да се радују.
Жене мироносице које су у рано
јутро стале пред гроб Христа Животодавца нађоше анђела како на камену седи, и
он им рече: што тражите Живога са мртвима? Што плачете за Нетрулежним као да је трулежан? Идите и успроповедајте ученицима Његовим.
Стих: Ово је дан који сазда
Господ, обрадујмо се и развеселимо се у њему.
Пасха прекрасна, Пасха, Господња
Пасха! Свечасна Пасха нам данас засија! Пасха! Радосно загрлимо једни друге! О,
Пасхо – избављење од туге, јер из гроба данас Христос засија као из ложнице, а
жене радошћу испуни, говорећи: реците апостолима!
Слава Оцу и Сину и Светоме Духу и
сада и свагда и у векове векова. Амин.
Васкрсења дан је, и просветлимо се празником, и један другог
загрлимо, рецимо „Браћо“ и онима који нас мрзе, и све опростимо васкрсењем, и
тако запевајмо: Христос васкрсе из мртвих, смрћу смрт уништи и свима у
гробовима живот дарова!
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.