У НАСТАВКУ ЈЕ ТЕКСТ АРХИМНДР.РАФАИЛА КАРЕЛИНА ИЗ КЊИГЕ СА ХРИСТОМ КА ВИСОТАМА ОБОЖЕЊА
Пошто се укоренило мишљење да Крштење у најранијем детињству не само да игнорише слободно самоопредељење детета, већ представља насиље над његовом личношћу и вољом, потребно je одговорити на питање: шта je то религијско oceћaње? Да ли je оно урођено својство људске душе или се стиче касније? Хришћанство учи да je религијско осећање главни супстанцијални квалитет душе као образа и подобија Божијег; у њему je главна разлика између човека и животиње. Животиња поседује свој емоционални свет, можда ништа мање динамичан од емоционалног света човека. Код животиња у примитивним облицима постоји оно што може да се назове разумом, односно умеће изналажења везе измећу узрока и далеких последица и избора у ситуацијама које се мењају. Животиње имају инстинкте истанчаније од човека, али код животиње никада није откривено религијско осећање. Овде постоји принципијелна разлика измећу човека и оних које смо навикли да називамо "млађом браћом". Али, верска осећања се, као и остале способности човекове душе могу развити и угушити.
Пошто се укоренило мишљење да Крштење у најранијем детињству не само да игнорише слободно самоопредељење детета, већ представља насиље над његовом личношћу и вољом, потребно je одговорити на питање: шта je то религијско oceћaње? Да ли je оно урођено својство људске душе или се стиче касније? Хришћанство учи да je религијско осећање главни супстанцијални квалитет душе као образа и подобија Божијег; у њему je главна разлика између човека и животиње. Животиња поседује свој емоционални свет, можда ништа мање динамичан од емоционалног света човека. Код животиња у примитивним облицима постоји оно што може да се назове разумом, односно умеће изналажења везе измећу узрока и далеких последица и избора у ситуацијама које се мењају. Животиње имају инстинкте истанчаније од човека, али код животиње никада није откривено религијско осећање. Овде постоји принципијелна разлика измећу човека и оних које смо навикли да називамо "млађом браћом". Али, верска осећања се, као и остале способности човекове душе могу развити и угушити.
Хришћански живот човека je
синергизам (сарадања) двеју воља: Божанске и људске, двају дејстава - благодати
која призива и одзива човековог, који прима благодат. Воља има не само аспект
избора; важније својство воље je усредсређивање и пажња, и зато се код духовних
писаца воља и пажња често наводе као синоними.
Дете још у мајчиној утроби прима
сигнале који му стижу, односно обраћа пажњу на њих; ово je већ важно дејство.
Мећутим, избор у многоме одрећују родитељи и средина. Психолози су уочили
занимљиву чињеницу: учење пре рођења. Испоставља се да дете тежи мајци зато што
препознаје њен глас. Ово учење се одвија у равни која je засад недоступна нашој
анализи. Овде се укључује и стање мајчине душе, оно што се може назвати
духовном хигијеном. Духовно искуство народа je прописивало мајци да у току
трудноће чита дуге молитве и да се често причешћује.
Природно, мајка чита молитве и
причешћује се не питајући дете да ли оно жели да слуша молитве или да кроз
стање своје мајке учествује у црквеним тајнама. Може ли се сматрати да je
мајчино читање молитве принудно учествовање бебе у томе? Такође je примећено да
греси и злочини које мајка почини за време трудноће остављају дубок траг на
дететову душу и касније га чине склоним истим тим гресима. Дете треба да буде
окружено одређеном духовном атмосфером која му je неопходна као биљци светлост.
У духовном свету нема неутралних стања. Када нестаје поље светлих сила,
вакуум испуњавају мрачне сатанске енергије; где нема добра ниче зло.
Све хришћанске вероисповести, као
и секте које негирају крштавање деце, слажу се да je религијско осећање човеку
урођено као инстинкт вечности, оно може бити искривљено и заглушено, али ra
није могуће уништити у пoтпуности. Оно je човекова датост коју треба развити.
Деца су ближа духовном свету. Посматрајући малу децу, психолози сведоче да они
у физичком простору виде оно што ми не видимо. Често дететов поглед фиксира
место које нама изгледа празно; дете емотивно реагује изразом лица или плачем
на присуство неких духовних бића, a дететов плач je средство самоизражавања,
сигнал који може да одражава читав спектар његових емоција које ми нисмо у
стању да дешифрујемо.
Да ли крштавање детета представља
насиље над његовом слободном вољом? Aко се слободна воља посматра као могућност
и право избора, овде се одиграва избор између духовног живота и духовне смрти.
У овом избору родитељи нису страна лица, већ људи који су са дететом сједињени
љубављу и који су за њега одговорни. Шта стиче дете приликом Крштења? Оно
постаје члан Цркве, добија благодат као неизбрисиви печат у свом срцу. Његов
живот протиче под покровом светлоносног духа који се назива Анђелом-чуваром;
самим тим Крштење je почетак живота у Христу. Што пре благодат почне да делује
на дететову душу, што мање оно буде подвргнуто космичким импулсима зла и греха,
тиме he се правилније формирати његов карактер, тим дубље и активније he бити
његово општење са Богом.
Шта губи дете ако прими Крштење?
Неки кажу: нису га питали, односно лишили су га могућности избора. Али, главно
питање je да ли je избор добар или не. Ако je Хришћанство истинито, онда je
органско укључивање детета у Цркву као у поље истине највеће добро које
родитељи за њега могу да учине. Али, чак и када Хришћанство не би било
истинито, дете не би ништа губило; Крштење би било празан обред. Може нам се
одговорити: али човек као слободно биће има право и на грешке. Право на грешку,
као ни право на грех, не постоји; постоји могућност грешке. Али, допустимо и
ово. У таквом случају he човек којем се друга религија буде свидела више од
Хришћанства прећи у њу, не обраћајући пажњу на Крштење, јер одбацујући
Хришћанство он одбацује и силу Крштења и одговорност за њега; због тога овде
Хришћанство није нека физичка препека или лишавање човека права на духовно
самоопредељење.
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.