Живот Јована Златоуста је живот једног
Христовог пророка и апостола, живот подвижника и мученика, јер је Златоуст био,
по речима светог Јустина Ћелијског, ,,живо ходеће јеванђеље``. Ретко је који
међу Оцима Цркве живео и доживео тако крстоносан пут истинског Христовог
следбеника као што је то био Јован Златоуст.
Златоуст се родио у
Антиохији око 350. године од оца Секунда, официра у римској војсци у Сирији,и
побожне мајке Антусе. Кратко време по
рођењу остао је без оца, а двадесетогодишња Антуса није се хтела поново
удавати, него се посветила одгоју и васпитању сина Јована. Златоуст је стекао
ванредно добро образовање, и у дому и по школама Антиохије. У својој 18. години
напустио је ,, јелинску реторику и вербалистику`` и предао се изучавању Светога
Писма и хришћанског богословља. Врло рано је ступио у антиохијску монашку школу
коју је водио Диодор, каснији епископ Тарсијски. Млади Јован се спремао да
напусти дом и оде у монаштво, али га је спречило преклињање мајчино. У
Антиохији он се врло млад приближио Св. Мелентију епископу Антиохијском, и овај
га је увео у црквену службу произвевши га за чтеца. По смрти мајке 371/2. Године, Златоуст
напушта свет и одлази у монаштво, где код једног пустињака проведе четири
године, а затим још две године у подвижничком молитвеном усамљеништву. Он се ту
предао врло строгим подвизима, па је, како је слабе телесне конструкције, доста
брзо изгубио здравље, те се после шест година повига морао вратити у град.
По повратку у
Антиохију рукоположен је за ђакона 381. године, а пет година касније наследник
Св. Мелентија, Флавијан епископ Антиохијски, рукоположио га је за свештеника.
Поверена му је дужност од епископа да проповеда по свим великим црквама у
граду. Почео је да проповеда и тумачи Јевађеље народу онако како то нико пре
њега није чинио и окупљао је у храмове велико мноштво народа. За ово време, од
386 до 397 године одржао је највећи број својих проповеди и протумачио највећи
део Светог Писма. Златоуст је у Антиохији организовао и добротворну делатност
Цркве. У то време Антиохијска Црква је збрињавала и хранила око три хиљаде
сиромашних, удовица и потребитих.
Период антиохијског
живота и рада Златоустовог донео му је такву славу да ће он ускоро бити позван
на архиепископску катедру у престоном Цариграду. По смрти Св. Нектарија у
Цариграду 397. године, саветник и секретар цара Аркадија Евтропије утиче на цара
да се у престоницу доведе чувени антиохијски проповедник Јован што цар и учини.
Преко воље Златоустове, он буде доведен у Константинов град и 15. децембра 397.
буде хиротонисан за епископа и одмах почео са својим пастирским апостолским
радом. Златоуст је био човек запаљен огњем благодатне ревности и љубави. У
једној проповеди је рекао: ,, Довољан је само један човек, распаљен огњем божанске
ревности, да читав један народ преобрази``. Иако је био ретко танане душе,
истински смирен и смиреноуман, човек и пастир ретко човекољубивог срца, он је
брзо наишао на грубости, бруталне отпоре, на отворено непријатељство, и тиме
отпочео његов пастирски и апостолски крст страдања у престоници. Златоуст је
заиста говорио са влашћу,, али је то била власт вере и убеђености, у крајњој
линији власт љубави. Љубав јеванђелска, међутим, истовремено и суди, суди да би
спасавала од зла; то је крсна љубав, не сентименталност. И у Цариграду је он наставио са мисионарским и добротворним радом у
Цркви. Отварао је болнице, сиротишта,прихватилишта и хранилишта за гладне.
Лично и црквено заузимао се за прогоњене и онеправдоване, спречавао отмице,
злостављања невиних, неправедна суђења. Око себе је имао сјајну групу ученика и
ученица, који су му били десна рука у свим пословима. У његове ученике спадали
су: Јован
Касијан, Прокло (потоњи патријарх), ђакониса Олимпијада и бројни други. У
спољној мисији Цркве Златоуст је организовао проповедање и ширење Јевађеља међу
Готима, у Скитији, у Келтској земљи, у Персији и Феникији. У Цариграду је преорганизовао
богослужбени црквени живот, зато се са разлогом Света Литургија везује за
његово име. Златоуст је у престоници завео свеноћна бденија, литије и друге
богослужбене обичаје. У сваком случају Цариградска патријаршија у византијско
време, а и до данас, са правом сматра да свој црквено- богослужбени сјај и
славу дугује највише светом Јовану Златоусту.
Био је то човек
апостолског духа и ширине и није случајно да је од свих апостола највише волео
апостола Павла. Павлу је био сличан не само растом (био је ниског
раста), него и по љубави за Јеванђеље Христово, по састрадалности за спасење
људи, за изграђивање Цркве као тела Христовог и, на крају, по личном
одстрадавању свега што је проповедао и учио.
Златоуст
није дуго остао миран у Цариграду. Врло брзо су се згруписали његови
непријатељи и почела је хајка против њега. Нарочито је то дошло после пада
Евтропијевог( око 399. године) и преласка власти практично у руке царице
Евдоксије, од које два пута послан у прогонство. Пред одлазак други пут у прогонство изговорио
је дивну Беседу пред прогонство и онда мирно и апостолски пошао у изгнанство
правде ради. У Кукузу је провео три године, док није, због честих посета
његових верних Антиохијаца, био протеран још даље у Питиунт, дивље место на
крајњој источној обали Црнога Мора. На том путу, после ноћног јављања Св.
Мученика Василиска, преминуо је у месту Коману, 14. септембра 407. године
изговоривши као последње речи свој познати славослов Богу: ,,Слава Богу за
све!``
У Православној Цркви
се 14. септембра његовспомен само спомиње, јер је због празника Крстовдана
празновање премештено два месеца касније(13.новембар). Његове свете мошти
пренео је у Цариград његов ученик патријарх Прокло и свечано их са народном
литијом положио у цркву Светих Апостола, 27. јануара 438. Године. Њговим светим
молитвама да и нас Господ помилује и спасе!
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.