Све док се не ослободи велике гордости, човек
је подложан наступима изузетно мучног адског очајања које изопачава његове представе
о Богу и о путевима Његовог промисла. Мучећи се у адском мраку, горда душа
сматра да је Бог виновник њених патњи и представља Га бескрајно суровим. Како
не познаје истинско биће у Богу, она све посматра кроз призму свог болесног,
паћеничког стања, и почиње да мрзи, како властити живот, тако и све што
постоји. Живећи ван Божанске светлости, душа у своме очајању иде тако далеко,
да јој се и биће самога Бога чини као безнадежна бесмислица, услед чега се све
више удаљује од Бога, а њен презир према читавом бићу постаје све већи и већи.
Они који верују
нису подложни оваквом очајању и мржњи. Јер, човек се вером спасава - вером у
Божију љубав и милосрђе, вером у Његову реч, вером у сведочанство отаца Цркве.
Већина богобојажљивих хришћана можда и нису доживели у току свога живота
васкрсење своје душе, али вера у њега их је крепила. Старац је често говорио о
тој вери, позивајући се на речи Господа: Блажени који не видеше, а
вероваше (Јн.20,29). Доћи ће време када ће ова вера извести
човека из мрака и тескобе ропства и узнети га у област истинског, нетрулежног
живота, чија је узвишеност посебна, сасвим различита од уобичајене људске идеје
о узвишености и лепоти.
* * * * *
Друкчије поступа непријатељ ђаво са онима који
га примају, а друкчије са онима који са њим ступају у борбу. Једно је страдање
гордог очајања, а друго је страдање побожне душе када Бог сатани дозволи да
ступи у борбу с њом. Ово последње искушење је изванредно тешко и ретко се
допушта.
Кад човек по Божијем промислу први пут осети
богоостављеност и приближавање сатане, читаво његово биће, и душу и тело,
притисну велика страдања и страх. Овај страх се не може упоредити са страхом од
разбојника и убица, јер је у њему мрак вечне погибли. Душа тада сазнаје шта је
ђаво, сазнаје снагу његове суровости, и ужаснута величином зла које стоји пред
њом сва претрне. Од ужаса, очајања и великог страха душа тако малакше, да више
не налази у себи снаге за молитву. Она више не осећа крај себе БогаЗаштитника,
а враг јој говори: "Ти си у мојој власти... У Бога се не уздај и заборави
Га. Он је неумољив". У таквим тренуцима душа која не жели да прихвати
ђавола или ћутке замире са мишљу о Богу, или пак, у бољем случају, налази у
себи довољно снаге да призива Божије име. Она тек касније сазнаје да је у тој
борби Бог ни један тренутак није остављао.
* * * * *
Из старчевих бележака ће читалац видети да је
он два пута доживео овакву борбу са сатаном. Први пут спасло га је изговарање
Исусове молитве. Њу још није био ни завршио, а Господ му се јавио. Други пут,
пак, имајући већ више снаге и храбрости, узмогао је да седне и Богу се обрати
молитвом. Тада је као одговор чуо ове необичне речи: "Држи ум свој у аду,
и не очајавај".
Тако је он познао каквим се оружјем побеђује
ђаво. Наиме, приликом сваког приближавања ђавола, душа сву своју мржњу окреће
на себе и као свог највећег непријатеља саму себе осуђује на вечну муку,
додајући: "Бог је свет, истинит и благословен вавек".
Наоружана оваквим оружјем, душа се ослобађа од
сваког страха и врагу постаје неприступачна. Овако "искусна" душа при
сваком нападу сатане са великим гневом себе баца у бездан вечне таме,
сматрајући да је то и заслужила. Тада се ђаво удаљује од ње не издржавши снагу
огња на који је наишао, а душа, слободна од њега, може чистим умом да се
молитвено обрати Богу.
* * * * *
"Ђаво је пао због гордости". Гордост
је извор греха. Из ње проистичу сви видови зла: таштина, славољубље,
властољубље, хладноћа, суровост, равнодушност према страдањима других, маштање
ума, превелика живост уобразиље, демонски израз очију, демонски карактер
читавог лика, суморност, туга, очајање, мржња, завист, понизност, код многих
бура телесне похоте, мучно унутрашње неспокојство, непослушност, страх од
смрти, или пак жеља да се оконча живот, и најзад, што није редак случај,
потпуно лудило. То су знаци демонске духовности. Али, док се они не пројаве на
видан начин, многи их не запажају.
Нису сви набројани знаци карактеристични за
онога који је "прелашћен" демонским помислима, или виђењима, или
"откривењима". Код неких преовлађује мегаломанија, славољубље и
властољубље, код других туга, очајање, прикривено неспокојство, код неких, пак,
завист, или суморност и мржња, код многих телесна похота. Али, код свих се
неизоставно јављају уображеност и гордост, која може да се скрива чак и под
видом највеће понизности.
Нема коментара:
Постави коментар
Поштовани,
Коментар ће бити објављен, након контроле извршене од администраторског тима. Захваљујемо на разумевању.
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.